سبد نفتی اوپک پس از 5 ماه دوباره 60 دلاری شد/ بیشترین قیمت در سال 2015

سبد نفتی اوپک پس از 5 ماه دوباره 60 دلاری شد/ بیشترین قیمت در سال 2015
قیمت سبد نفتی اوپک، یک دلار و 81 سنت افزایش یافت و بشکه‌ای 60.95 دلار معامله شد و به این ترتیب رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت در سال 2015 بار دیگر شکست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز جمعه 4 اردیبهشت ماه با افزایش یک دلار و 81 سنتی  به 60.95 دلار در هر بشکه رسید.

به این ترتیب سبد نفتی اوپک، رکورد بالاترین قیمت خود در سال 2015 را شکست و پس از حدود 5 ماه بار دیگر به کانال 60 دلاری بازگشت. نخستین باری که قیمت سبد نفتی اوپک کمتر از 70 دلار معامله و به کانال 60 دلاری وارد شد، به 28 نوامبر 2014 باز می‌گردد که این نوع نفت 68.89 دلار معامله شده بود.

پیش از جمعه، بیشترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی روز دوشنبه 31 فروردین ماه (20 آوریل) به قیمت 59.50 دلار رقم خورد.

قیمت نفت برنت در فاصله ژوئن 2014 تا ژانویه 2015 (خرداد 93 تا دی 93) نزدیک به 60 درصد ارزش خود را از دست داد اما در ماه‌های ژانویه و فوریه 2015 (دی و بهمن 93) در اثر نگرانی از اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه، افزایش تقاضا در زمستان  تقریبا یک سوم ارزش خود را دوباره به دست آورد.

این روند افزایشی با تهاجم نظامی عربستان به یمن در 5 فروردین ماه (25 مارس) شدت گرفت و از ابتدای آوریل قیمت نفت حدود 10 دلار بالا رفت و به بیش از 63 دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه با اعلام آتش‌بس از سوی عربستان، قیمت نفت کاهش یافت اما در روز جمعه بار دیگر قیمت هر دو نفت برنت و نفت خام آمریکا بالا رفت و برنت به مرز 66 دلار و نفت آمریکا به بالای 58 دلار رسید.

روز دوشنبه، نخستین روز کاری بازارهای جهانی، به سبب ادامه درگیری‌ها در یمن شاهد باقی ماندن قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم در 4 ماه و نیم گذشته بودیم. درگیری ها بین گروه‌های مختلف در قسمت‌های جنوبی و مرکزی و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به مواضع حوثی‌های یمن، نگرانی‌ها بر سر امنیت تامین نفت خاورمیانه را افزایش داده است. همچنین ارزش دلار عاملی دیگر در تقویت قیمت نفت عنوان شد.

از طرفی بنا بر اعلام بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای بیستیم هفته متوالی به کمترین رقم از سال 2010 رسیده است که این 20 هفته متوالی نیز رکوردی محسوب می‌شود و بر گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش تولید آمریکا دامن زده است که خود مانعی برای کاهش قیمت به شمار می‌رود.

در معاملات امروز قیمت نفت کاهش یافته و اما همچنان بالای 64 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۵۰۵