٧٥ هزار بشکه نفت آزادگان شمالی اواخر تیرماه آماده بهره برداری است

٧٥ هزار بشکه نفت آزادگان شمالی اواخر تیرماه آماده بهره برداری است
مجری پروژه آزادگان شمالی از پیشرفت ٩٤ درصدی فاز یک این میدان و آمادگی بهره برداری تا پایان تیرماه امسال خبرداد.

کرامت بهبهانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر که پروژه آزادگان شمالی به ٩٤ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و طبق برنامه تا تیرماه به تولید می رسد، اظهار کرد: جلسه یازدهم مدیریت مشترک (GMC) میدان آزادگان شمالی برگزار شد و در جریان آن تاکید شد که برنامه تولید از این میدان بدون هیچ تغییری پایان تیرماه محقق می شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد برنامه های جلسه دهم (GMC) آزادگان شمالی در جلسه یازدهم، گفت: خوشبختانه همه برنامه های این میدان طبق زمانبندی پیش می رود و غیر از مسئله چگونگی بازپرداخت که همچنان در حال بررسی است، در باره مسائل دیگر این میدان نتیجه گیری صورت گرفت.

بهبهانی با بیان این که یکی دیگر از موارد مورد بررسی محل دریافت نفت و گاز پیمانکار بیع متقابل بوده است، اظهار کرد: طبق برنامه تلمبه خانه غرب کارون و NGL ٣٢٠٠ برای دریافت از آزادگان شمالی در نظر گرفته شده اما این دو مجموعه علی رغم تلاش همکاران ما به احتمال زیاد تا تیرماه آماده نخواهد شد و برای جبران این مسئله تصمیم گرفته شد تا شرکت سی ان پی سی آی یک کنار گذر را اجرا کند و به این ترتیب تولید آزادگان شمالی با این کنار گذر بدون توقف به اهواز می رسد و هم اکنون سفارشهای لازم برای این اقدام صورت گرفته است.

مجری پروژه آزادگان شمالی تاکید کرد که تغییرات جزئی صورت گرفته در مراحل نهایی این پروژه در درون سقف سرمایه گذاری تعیین شده است و تغییری در قیمت نهایی ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به برخی دیگر از صلاحدیدهای مرتبط با این پروژه، گفت: موضوع تعیین متولی تولید در آزادگان شمالی مورد بررسی قرار گرفته و چند گزینه مطرح است. یکی از پیشنهادها این است که تولید به بهره بردار غرب کارون سپرده شود و گزینه دیگر هم این است که نظارت عالی بر تولید را به خود سی ان پی سی آی بدهیم، زیرا خود این شرکت هم اکنون متقاضی این موضوع است.

بهبهانی افزود: مسئله مهم دیگر اجرای فاز دوم این میدان است که باید در باره آن تعیین تکلیف شود و افزود: مطالعات مخزن فاز دوم نهایی شده است و به احتمال زیاد فاز دوم به شکل مرحله ای اجرا می شود. یعنی در قرارداد فاز نخست تعریف شده است که علاوه بر ٧٥ هزار بشکه ٢٥ هزار بشکه نیز به عنوان بخشی از فاز دوم تولید شود اما با توجه به این که سرمایه گذاری برای تاسیسات سطح الارضی نکرده ایم و رفتار چاه در فاز نخست به دست نیامده و هیچ تولید زودهنگامی در فاز اول صورت نگرفته است، باید منتظر نتایج چاه های تولیدی که خواهیم داشت، بمانیم.

مجری پروژه آزادگان شمالی با اعلام اینکه اجرای مرحله اول فاز دوم آزادگان شمالی و رسیدن به ٢٥ هزار بشکه در روز را برای مدت سه سال پیش بینی کرده ایم، اظهار کرد: معمول است که پیمانکار فاز اول برای اجرای فاز دوم اولویت دارد و شرکت سی ان پی سی آی هم برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده است، اما مسئله این است که "شرکت در تولید" در هیچ قراردادی وجود ندارد و در باره این موضوع باید تصمیم گیری جداگانه شود.

بهبهانی با تاکید بر اینکه در دو  تا سه ماه آینده که فاز نخست مراحل نهایی را طی می کند باید در مورد مرحله نخست فاز دوم هم تصمیم گیری شود، افزود: از سی ان پی سی آی به عنوان پیمانکار این پروژه ناراضی نیستیم.اما رضایت داشتن یا نداشتن فاکتورهای زیادی دارد که در شرایط غیر تحریم خود را نشان می دهد. به عبارتی اگر شرکتهای بیشتری برای ادامه کار در این میدان حضور داشته باشد و میدان رقابتی سالمی وجود داشته باشد، بدون شک کیفیت و کمیت کار تحت تاثیر این فضای رقابتی ارتقا می یابد.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۴۱۱