اوپک ۷۳۰ میلیارد دلار نفت فروخت

اوپک ۷۳۰ میلیارد دلار نفت فروخت
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد درآمد خالص اوپک در سال ۲۰۱۴ از صادرات نفت خام نزدیک به ۷۳۰ میلیارد دلار بود که ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ کاهش داشت.
دنیا می داند که اوپک می تواند سرنوشت قیمت جهانی نفت را تغییر دهد. اوپک با تولید نزدیک به 40 درصد نفت جهان، حدود 60 درصد کل نفت فروخته شده در سطح جهان را به بازارها صادر می کند. اما سال 2014 سال کاهش قابل توجه درآمدهای اوپک بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، درآمد خالص اوپک در سال 2014 از صادرات نفت خام نزدیک به 730 میلیارد دلار بود که 11 درصد نسبت به سال 2013 کاهش داشت. کاهش قیمت نفت و افت میزان صادرات از عوامل اصلی این کاهش قابل توجه بوده اند. این پایین ترین درآمد نفتی اوپک از سال 2010 تاکنون بوده است.

ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک گرفتار مشکلاتی است. اگر اتوافق هسته ای ایران و گروه 1+5 تا ماه ژوئن به امضا برسد، همه چیز آماده است تا ایران نزدیک به 300 میلیون بشکه نفت خام به بازار تزریق نماید. این می تواند منجر به افزایش قابل توجه درآمد نفتی ایران شود. درآمد نفتی ایران در سال 2013 و پس از تحریم ها به 89.4 میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که این رقم در سال 2012، 94.1 میلیارد دلار بود.

بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی اوپک در سال 2015 حتی درآمدی کمتر از این را نیز تجربه خواهد کرد. با توجه به پیش بینی درآمد 380 میلیارد دلاری (به استثنای درآمدهای ایران) سال 2015 می تواند یکی از بدترین سال های این کارتل نفتی باشد. اما این بیشتر بستگی به امضای توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در ژوئن 2015 دارد. همچنین اگر قیمت نفت در سه ماهه سوم و چهارم امسال همچنان افزایش یابد، اوپک درآمدی بسیار بیش از 380 میلیارد دلار به دست خواهد آورد.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۱۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۸۸