پتانسیل صنعت پتروشیمی در جذب سرمایه گذار خارجی/ ضرورت توجه به آمایش سرزمین برای مکانیابی

پتانسیل صنعت پتروشیمی در جذب سرمایه گذار خارجی/ ضرورت توجه به آمایش سرزمین برای مکانیابی
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه خام فروشی کشور را از مسیر توسعه بازمی دارد، گفت: کشورهای توسعه یافته با ایجاد ارزش افزوده از مواد خام توانستند مشکلات اقتصادی را حل و در جهت توسعه گام بردارند.
الیاس طاهری با یادآوری اینکه امکانات لازم مانند مواد اولیه و معدنی و نیروی انسانی متخصص برای گسترش صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: وجود این امکانات باید ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کند و سرمایه گذاری اقتصادی را افزایش دهد.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از کشورها که صادرکنننده مواد پتروشیمی هستند فاقد مواد اولیه و واردکننده آن هستند،همانند کشور هند که سومین واردکننده نفت و سومین صادرکننده کالای نهایی است.

صنعت پتروشیمی موتور توسعه صنعتی کشور

طاهری صنعت پتروشیمی را یکی از صنایع مهم و موتور توسعه صنعتی کشور دانست و گفت: باید با رعایت دقیق اصول علمی، اهداف بلندمدت خود را در راستای کسب ارزش افزوده از منابع نفت و گاز، توسعه صنعتی کشور، اشتغالزایی و کسب جایگاه در خور شان کشور در بازارهای بین‌المللی مشخص کنیم.

وی افزود:با تدوین و اجرای برنامه ریزی جامع می توان توسعه مطلوب این صنعت را جهت دستیابی به اهداف تعیین شده عینیت بخشید.

عضوهیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه خام فروشی ما را از مسیر توسعه بازمی دارد،گفت: کشورهای توسعه یافته با ایجاد ارزش افزوده از موادخام توانستند مشکلات اقتصادی را حل و در جهت توسعه حرکت کنند.

ضرورت اتمام پروژه های نیمه تمام پتروشیمی

طاهری، با بیان اینکه برای مکانیابی پروژه های پتروشیمی باید به آمایش سرزمین توجه کرد،گفت: در نگرش به صنعت پتروشیمی توجه به زیرساخت ها، اقلیم و راه های ارتباطی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمامی درکشور وجود دارد که باید نسبت به تکمیل آن اقدام شود و تاخیر در اتمام آنها روند توسعه کشور را به تاخیر می اندازد.

جذب و تشویق سرمایه گذاری خارجی

طاهری با اشاره به ترغیب سرمایه گذاری خارجی درکشورهایی که فاقد انرژی و مواد اولیه هستند،گفت: کشورهایی که خودشان مواد اولیه ندارند؛از فاصله‌ای دور و با هزینه بسیار انرژی وارد می کنند و آن را به کالای نهایی تبدیل و ارزش افزوده ایجاد می کنند.

عضوهیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،پتانسیل صنعت پتروشیمی را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراوان دانست و عنوان کرد:زیرساخت ها و امکاناتی مانند نیروی کار و مواد خام برای سرمایه گذاری فراهم است و ایران باید از این فرصت استفاده مطلوب کند و سرمایه گذار خارجی را دراین زمینه تشویق و ترغیب کند./

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۳۴
خانه ملت |
تعداد بازدید : ۵۱۸