سیاست نفتی عربستان بر پایه تقاضاست

سیاست نفتی عربستان بر پایه تقاضاست
معاون وزیر نفت عربستان گفت: سیاست این کشور مبنی بر تولید بالای نفت خام براساس وضعیت تقاضای جهانی است و عربستان مایل به حفظ سهم بازار خود است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز معاون وزیر نفت عربستان در جمع خبرنگاران شرایط بازار نفت را عالی توصیف کرد که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک از شرایط کنونی بازار جهانی نفت راضی است.

وی افزود: همان طور که وزیر نفت گفت عربستان به تقاضای جهانی پاسخ می‌دهد و هر زمان که تقاضا وجود داشته باشد، نفت عرضه می‌کند.

وی گفت: ما به سهم بازار خود و حفظ مشتریان و ثبات بازار اهمیت می‌دهیم.

شاهزاده عبدالعزیز این سخنان را با اشاره به سخنان قبلی علی النعیمی وزیر نفت عربستان که گفته است این کشور در ماه آوریل نزدیک به سطوح بی‌سابقه روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید کرده، مطرح کرد.

پیش‌تر نعیمی در سئول به رویترز گفت: من بارها گفته‌ام ما همیشه از عرضه نفت به مشتریان‌ به مقداری که آنها می‌خواهند خوشحال می‌شویم. اکنون آنها تقاضای 10 میلیون بشکه نفت دارند.

اوپک اعلام کرده مجموع تولید این سازمان در ماه مارس به روزانه 30 میلیون و 790 هزار بشکه رسیده که نسبت به ماه قبل‌تر روزانه 810 هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. تقاضای نفت اوپک به دلیل قیمت‌های پایین بالاتر از حد انتظار است.

یک سری نگرانی‌ها درباره افزایش عرضه از سوی عربستان و دیگر اعضای اوپک وجود دارد که می‌تواند افزایش اخیر در قیمت نفت را از بین ببرد در شرایطی که بازار‌های نفتی یک احیای شکننده را سپری می‌کنند.

بهای نفت از ماه ژوئن سال گذشته نصف شده و کاهش قیمت‌ها پس از مخالفت اوپک با کاهش تولید در ماه نوامبر برای حفظ سهم بازار در برابر رقبا تشدید شد.

شاهزاده عبدالعزیز از اظهار‌نظر درباره‌ دیدار اخیر در ریاض با وزیر نفت ونزوئلا خودداری کرد.

ونزوئلا به دلیل کاهش قیمت نفت تحت فشار اقتصادی و افزایش تورم قرار گرفته و جزو آن دسته از اعضای اوپک است که از کاهش قیمت نفت به شدت لطمه خورده‌اند.

نشست بعدی وزرای نفت اوپک پنجم ژوئن برگزار می‌شود.

ایران و لیبی خواستار بررسی کاهش تولید از سوی اوپک هستند. این در حالی است که کویت اعلام کرده سیاست این سازمان تغییر نخواهد کرد.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۵۰۰