بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین و مولداوی افزایش می یابد

بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین و مولداوی افزایش می یابد
های گاز صادراتی روسیه به اوکرین و مولداوی در سه ماه سوم 2011 افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ولادیمیر ماکوخا، معاون وزیر انرژی و صنعت زغال سنگ اوکراین، پیش بینی کرد بهای گاز وارداتی از روسیه در سه ماه سوم امسال حدود 19 درصد افزایش یابد.

وی احتمال داد بهای هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی اوکراین از روسیه 354 دلار باشد.

بنا بر این گزارش، اوکراین در سه ماه نخست 2011 برای وارات هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه 264 دلار و در سه ماه دوم این سال حدود 297 دلار به این کشور گازبها پرداخت کرده است.

بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین که به قیمت های نفت و فرآورده‌های نفتی مرتبط است، هر سه ماه یک بار بازنگری می شود.

در همین حال، شرکت عرضه و ترانزیت گاز مولداوی (مولداوگاز) نیز اعلام کرد: مولداوی برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه در سه ماه سوم امسال 361 دلار و 17 سنت به روسیه گازبها پرداخت خواهد کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنا بر اعلام این شرکت، گازبهای مولداوی احتمال دارد در سه ماه چهارم امسال به 395 دلار و 24 سنت برای هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه افزایش یابد.

شرکت مولداوگاز گزارش داد: چنانچه افزایش قیمت‌های جهانی نفت ادامه داشته باشد، مولداوی در سه ماه چهارم امسال گاز روسیه را با قیمت 395 دلار و 24 سنت برای هر یکهزار مترمکعب می‌خرد، ضمن آن که میانگین بهای گاز برای این شرکت در سال 2011 به 343 دلار و 84 سنت برای هر یکهزار مترمکعب گاز می‌رسد.

این شرکت همچنین اعلام کرد: گازبهای مولداوی از سوی شرکت گازپروم روسیه و بر اساس فرمولی که در قرارداد پنج ساله میان دو طرف قید شده است، محاسبه می‌شود؛ این قرارداد 31 دسامبر آینده (10 دی) منقضی می‌شود.

مولداوی گاز روسیه را از مسیر دریای بالکان به رومانی، بلغارستان، ترکیه، یونان و مقدونیه ترانزیت می‌کند.

مولداوی در سال 2010 یک میلیارد و 190 میلیون مترمکعب گاز از روسیه خریداری کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن (2009) 5.5 درصد افزایش داشت.

ترانزیت گاز روسیه به کشورهای حوزه دریای بالکان از مسیر مولداوی در سال 2010 16 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بود که نسبت به سال پیش از آن 4.9 درصد کاهش داشته است.

۱ مرداد ۱۳۹۰ ۱۴:۳۴
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۴۰