واکنش به گرانی فروشی عمدی محصولات پتروشیمی در بورس

واکنش به گرانی فروشی عمدی محصولات پتروشیمی در بورس
معاون وزیر نفت با انتقاد از نظام چند نرخی ارز و افزایش واردات محصولات پتروشیمی با ارز مبادله‌ای از کشورهای رقیب، گفت: دولت باید به زودی نظام ارز تک نرخی را اجرایی کند.

عباس شعری‌مقدم با رد بالا بودن قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری عرضه شده در بورس، گفت: قیمت‌های عرضه شده در بورس براساس فرمولی مشخص تعیین می شود و بالاتر از قیمت‌های منطقه نیست.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه تولیدکننده داخلی محصول پتروشیمی و پلیمری مورد نیاز خود را در بازار داخل براساس ارز آزاد می فروشد، تصیح کرد: با این وجود، وارد کننده، محصولات پتروشیمیایی را با قیمت ارز مبادله ای وارد کشور می کند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر این اساس ،واردات محصولات پتروشیمی و پلیمری ارزان تر از محصولی است که در داخل کشور تولید و به فروش می رسد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال مهر که آیا برنامه‌ای برای توقف واردات با ارز مبادله ای دارید؟ اظهار داشت: ارز دونرخی عموما نشان دهنده بیماری اقتصاد کشور است، از این رو دولت تک نرخی کردن ارز را در دستور کار قرار داده است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: البته تک نرخی شدن ارز هم نمی تواند همه مشکلات را حل کند، زیرا در آن شرایط، شرکت‌هایی که اقتصاد ضعیفی دارند و یا ظرفیت تولید آنها پایین است، قدرت رقابت را به کلی از دست خواهند دارد.

شعری مقدم با تاکید بر اینکه دولت‌های دیگر که در توسعه صنایع پتروشیمی و به ویژه صنایع تکمیلی پتروشیمی موفق بوده اند همچون چین و ترکیه از این گونه صنایع حمایت می‌کنند، یادآور شد: اما در کشور به دلیل اینکه دولت مجبور است یارانه نقدی به مردم بدهد، پولی برای حمایت از صنایع ندارد و از این رو چنین مشکلاتی بروز می کند.

معاون وزیر نفت همچنین در تشریح مهمترین برنامه‌های حمایت از صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور، بیان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدا برای توسعه صنایع بالادستی تاسیس شده بوده است به هیچ وجه تجربه ای در بخش پایین دستی و صنایع تکمیلی پتروشیمی ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اخیرا قانون جدید وظایف نفت، جا پایی برای ورود به صنعت پائین دستی پتروشیمی و پلیمری ایجاد کرده و به این منظور اخیراً در هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصوبه ای برای صدور مجوز فعالیت در این بخش هم صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: با این وجود هم اکنون بخش عده ای از صنایع تکمیلی پتروشیمی یا متوقف شده و یا با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت و محصول تولید و عرضه می‌کنند.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۱۰
مهر |
تعداد بازدید : ۵۳۴