اتحادیه اروپا خواستار واردات گاز ترکمنستان از طریق ایران شد

اتحادیه اروپا خواستار واردات گاز ترکمنستان از طریق ایران شد
نایب رئیس کمیسیون اروپا گفت: در مورد امکان ترانزیت گاز ترکمنستان از طریق ایران به اروپا با رئیس جمهوری ترکمنستان گفت‌و‌گو کرده است.
نایب رئیس کمیسیون اروپا می گوید در مورد امکان ترانزیت گاز ترکمنستان از طریق ایران به اروپا با رئیس جمهوری ترکمنستان گفت و گو کرده است.
ماروس سفکوویچ، این اظهارات را پس از دیدار و گفت و گو با قربان قلی بردی محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان در عشق آباد بیان کرد.
وی گفت: «از آنجا که روابط دیپلماتیک با ایران به شکل مثبتی در حال توسعه است،» دو طرف در مورد ایده احداث یک خط لوله از طریق ایران گفت و گو کردند.
ایران و گروه 1+5 در حال مذاکره بر سر پیش نویس توافق نهایی هسته ای هستند که به سال ها اختلاف بر سر فعالیت های صلح آمیز هسته ای تهران خاتمه خواهد داد.
تلویزیون دولتی ترکمنستان پنجشنبه شب به نقل از سفکوویچ گزارش داد: «اتحادیه اروپا امیدوار است مذاکرات بین 6 قدرت جهانی و ایران موفقیت آمیز به اتمام برسد.»
میگوئل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نیز گفته اروپا گزینه واردات گاز از ایران را روی میز نگه داشته است، زیرا این اتحادیه به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است.
وی اوایل ماه جاری میلادی گفت: «واضح است که اگر در ماه ژوئن یک توافق نهایی با ایران به دست آید، این توافق احتمال های جدیدی را در آینده ایجاد خواهد کرد.»
اروپایی ها هم اکنون در حال توسعه خط لوله ترنس کاسپین برای انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان هستند.
اما این پروژه با مشکلاتی روبروست. این پروژه علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی به صرفه نیست، برای محیط زیست دریای خزر نیز خطرناک است.
از همه مهمتر اینکه، رژیم حقوقی دریای خزر هنوز بین دولت های ساحلی محل اختلاف است.
اروپایی ها در حال حاضر در حال کار بر روی مسیر «کوریدور جنوبی» جهت انتقال گاز آذربایجان هستند. اما این کشور گاز کافی برای به صرفه ساختن اقتصادی این خط لوله دارد و اینجاست که باید از گاز دیگر کشورهای ساحلی خزر برای تامین گاز این خط لوله استفاده شود.
سفکوویچ افزود: «اتحادیه اروپا انتظار دارد انتقال گاز طبیعی از منطقه خزر به اروپا در 2020-2019 آغاز شود.»
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۰:۰۰
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۸۸