خرید نفت از ایران بزودی از سر گرفته می‌شود

خرید نفت از ایران بزودی از سر گرفته می‌شود
وزیر انرژی آفریقای جنوبی از خرید نفت ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آفریقای جنوبی در پی امضای یک تفاهم‌نامه گسترده با تهران در زمینه انرژی است.

به گزارش ایسنا، تینا جومت پترسون هدف از سفر به تهران را گسترش همکاری دو کشور در زمینه انرژی عنوان کرد و گفت: آفریقای جنوبی به دنبال یک چارچوب همکاری مشترک با ایران در زمینه نفت خام، ال ان جی، ال پی جی، گاز و پتروشیمی است تا بخش خصوصی این کشور بتواند در بخشهای مختلف صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کند.

وی به رابطه تاریخی ایران و آفریقای جنوبی در گذشته اشاره کرد و افزود: این رابطه تاریخی هیچگاه فراموش نمی شود و تلاش ما این است ارتباط میان دو کشور حفظ شود تا به اوج برسد.

پترسون درباره این که آیا تجربه مشترک پتروشیمی ایران و آفریقای جنوبی (آریا ساسول) بار دیگر تکرار می شود، اظهار کرد: ایران یکی از شریکان اصلی آفریقای جنوبی است؛ ما به کشور شما خیلی بدهکار و مدیون هستیم.

براساس گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت شامگاه سه شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) درباره همکاریهای دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی در بخشهای نفت و گاز با تینا جومت- پترسون، وزیر انرژی آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر نفت پس از این دیدار گفت: ایران و آفریقایی جنوبی متمایل به افزایش همکاریهای نفت و گاز هستند.

آفریقای جنوبی پیش از تحریم‌های سال ٢٠١٢ یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران بوده است، به طوری که این کشور در ماه پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد.

آفریقای جنوبی تلاش می کند همانند بسیاری از کشورهای غربی پیش از لغو تحریمهای ایران، زمینه های همکاری را با این کشور بررسی کند.

از سوی دیگر، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: آفریقای جنوبی خواستار امضای تفاهم نامه با ایران در بخشهای مختلف انرژی است.

سید محسن قمصری درباره سفر اخیر آفریقای جنوبی به تهران و گفتگو های نفتی بین دو کشورگفت: آنها به دنبال خرید فرآورده های نفتی، گاز، نفت خام، مواد پتروشیمی و همچنین مشارکت در طرحها هستند.

وی درباره این که آیا ایران هم اکنون به آفریقای جنوبی تک محموله نفت خام می فروشد، آن را تکذیب کرد و گفت: ایران در حال حاضر در زمینه انرژی هیچ مراوده ای با این کشور ندارد.

قمصری با اشاره به این که آفریقای جنوبی یکی از مشتریان سنتی نفت ایران بوده، اظهار کرد: آنها خواستار دریافت نفت خام برای پالایشگاه اینجین این کشور هستند اما بندر این کشور در اختیار شل است و آنها نمی توانند نفت را به آنجا ببرند.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۳۹۴