خطوط لوله نفت و فرآورده های نفتی به ١٨ هزار کیلومتر افزایش می یابد

خطوط لوله نفت و فرآورده های نفتی به ١٨ هزار کیلومتر افزایش می یابد
خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده نفتی کشور تا سال ١٤٠٠ شمسی به بیش از ١٨ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت امروز (یکشنبه، ١٣ اردیبهشت) در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با بیان این که هم اکنون بیش از ١٤ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را انجام می دهد، افزود:بخش زیادی از این افزایش خطوط لوله، تا حدود سه سال آینده محقق می شود.

عباسعلی جعفری نسب افزود: توسعه خطوط لوله نفت خام و فرآورده یکی از اقدامات در دست اجرای این شرکت است، به همین منظور تا حدود سه سال آینده تقریبا ٣٠٥٠ کیلومتر به خطوط لوله موجود اضافه می شود.

وی ازخطوط آبادان_شازند_ری، سبزآب_ری، نایین_کاشان_ری،خط دوم بندرعباس_سیرجان_ رفسنجان، همچنین رفسنجان_یزد_نایین، تبریز_خوی_ارومیه، ری_ساری و خطوط لوله کنار گذر تهران به عنوان مهمترین پروژه های توسعه خطوط نام برد.

جعفری نسب با بیان این که هم اکنون ١٤ هزار کیلومتر خط لوله در کشور احداث شده است، افزود:از این میزان ٤٥٠٠ کیلومتر به انتقال نفت خام و ٩٥٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده مربوط می شود که در مجموع روزانه ٣٥٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابجا می کند.

اتصال دو نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور از اتصال دو نیروگاه به خط لوله فرآورده در سال جاری خبر داد و گفت: نیروگاه زنجان که عملیات اجرایی آن تا دو ماه آینده پایان می یابد و نیروگاه علی آباد تهران نیز تا پایان امسال به خط لوله فراورده نفتی متصل می شود.

وی اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به افزایش تولید گاز در کشور و جلوگیری از مصرف سوخت فرآورده در نیروگاهها، خطوط لوله به دلیل ایمنی و صرفه جویی اقتصادی برای انتقال فرآورده به نیروگاهها به عنوان یک سوخت پشتیبان نسبت به سایر روشهای جابجایی از اولویت بیشتری برخوردار است.

جعفری نسب با بیان این که در سال گذشته با حدود ٣,٨ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، ٥٥ میلیارد تن _کیلومتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله منتقل شده است، افزود: ٦٧ درصد فرآورده و ٧٠ درصد نفت خام در کشور از طریق خط لوله منتقل می شود که این امر با یک سوم هزینه سایر روشها (دریایی، جاده ای، ریلی) انجام می شود.

به گفته وی این کاهش انتقال در سال ٩٣ نسبت به سال قبل آن، به علت کاهش ارسال سوخت مایع به نیروگاه های کشور به دلیل افزایش گازرسانی بوده است.

جعفری نسب تاکید کرد: انتقال با خط لوله در کشور به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی، هزینه پایین تر و ایمنی و پایداری بیشتر از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت کشور با بیان این که اقدامات و پروژه های شرکت به دو بخش تقسیم می شود، افزود: بخش نخست شامل حفظ توان و ظرفیت موجود شرکت می شود که به عنوان "نگهداشت"مطرح است و بخش دوم  نیز به اقدامات توسعه ای نظیر ساخت خط لوله، مرکز انتقال مربوط  می شود.

وی با بیان این که در بحث پایداری انتقال و نگهداشت، اجرای پروژه های جایگزین خطوط فرسوده، اهمیت بسزایی دارد،ادامه داد: تغییر مسیر برخی خطوط به دلیل ایمن سازی محدوده شهرها، تقویت ایمنی خطوط و تعویض پوشش از موارد مهم در زمینه نگهداشت است که به آنها توجه جدی می شود.

اجرای ٣٥٠٠ کیلومتر پیگرانی هوشمند خطوط لوله تا پایان امسال

مدیر عامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با بیان این که پایش خطوط لوله نفت و فراورده به عنوان یکی از فعالیتهای نگهداشت این شرکت بطور مداوم در حال انجام است، گفت: یکی از این روشها انجام عملیات پیگرانی هوشمند است که برای انجام آن برنامه ریزی می شود.

وی با اشاره به این که هم اکنون ٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله در دست پیگرانی هوشمند قرار دارد، افزود: تاکنون ١٢ هزار کیلومتر از خطوط لوله کشور پیگرانی هوشمند شده اند و برخی از خطوط به دلیل اهمیت زیادی که دارند تاکنون دو بار در نوبت پیگرانی هوشمند قرار گرفته اند.

جعفری نسب آغاز مرحله نخست پیگرانی هوشمند در کشور را سال ١٣٨٣ عنوان کرد و ادامه داد: مرحله دوم پیگرانی در سال ١٣٨٥ انجام و مرحله سوم آن از سال گذشته آغاز شده است.

وی تصریح کرد: امسال ٣٥٠٠ کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده پیگرانی هوشمند می شوند.

تامین ٨٨ درصد قطعات تعمیرات اساسی از ساخت داخل
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که در حال حاضر ٨٨ درصد قطعات مورد نیاز در تعمیرات اساسی با تکیه بر توان ساخت داخل تامین می شود، یادآوری کرد:  تعامل با سازندگان داخلی به جایی رسیده است که هم اکنون سفارش ساخت ٤٤ دستگاه توربین گازی به ارزش ١٠ میلیون دلار را به شرکتهای ایرانی داده ایم.

به گفته وی توربینهای گازی که نوع کامل شده توربینهای هواپیما است،از مهمترین تجهیزات مورد نیاز این شرکت به شمار می آید که بزودی از سوی شرکتهای ایرانی ساخته می شود.

جعفری نسب از صرف ١٠٠٠ میلیارد ریال هزینه در زمینه اقدامات ساخت داخل در این شرکت خبر داد و گفت: شرایط تحریمها در سالهای اخیر موجب شد که ما نیز بیش از گذشته از توان داخلی بهره بگیریم.

وی گفت: سال گذشته ٢٠ مورد از تعمیرات اساسی با استفاده از قطعات ساخت داخل انجام شد که این میزان روبه افزایش است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت استقرار سیستم cmms در همه مناطق این شرکت، تعویض پوشش ٣٥٨ کیلومتر از خطوط لوله، اجرای سیستم plc کردن تجهیزات، سوخت رسانی به نیروگاههای سمنان و شاهرود، فراهم کردن زمینه انتقال نفت گاز یورو ٤ به مشهد را دیگر اقدامات پارسال این شرکت برشمرد.

اهمیت حریم در خطوط لوله انتقال

عباسعلی جعفری نسب با تاکید بر اهمیت رعایت خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور گفت: اراضی مورد نیاز برای احداث خطوط لوله تا قبل از انقلاب مطابق با قانون اساسی خریداری نمی شد، اما از بعد از انقلاب اراضی عملیاتی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که مسیر خطوط لوله نفت تعیین می شود، خارج از محدوده ٢٥ ساله شهرها است، افزود: با توسعه شهرها، هم اکنون بسیاری از خطوط لوله در محدوده آنها قرار گرفته و حریم آنها دچار مشکل شده است.

او افزود: حریم عملیاتی خطوط که بعد از انقلاب خریداری شده اند، کافی نیست، و باید به حریم خطوط لوله نفت و فرآورده به دلایل تامین جانی و مالی بیشتر اهمیت داده شود.

همکاری مخابرات با شبکه اطلاعات ملی

در ادامه این نشست محمد علی پیشاهنگ، مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز با بیان اینکه مخابرات صنعت نفت نخستین مخابرات صنعتی و بزرگترین شبکه در خاورمیانه است، گفت: این شبکه مخابراتی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است.

پیشاهنگ افزود: طراحی این مخابرات و تجهیزات مورد استفاده در آن با مخابرات عمومی متفاوت است و با توجه به بافت و توپولوژی صنعت نفت حرکت می کند.

وی با بیان این که همچنین استفاده از تجهیزات ضد انفجار نیز از جمله ویژگیهای دیگر این مخابرات است که موجب شده است که بتواند خدمات متمایزی را ارائه دهد.
پیشاهنگ تصریح کرد: بنابراین مخابرات صنعت نفت به دلیل ویژگیهایی که دارد می تواند به سایر سازمانها و نهادها نیز خدمات ارائه کند.

به گفته وی شبکه اطلاعات ملی نیز یکی از اقدامات مهم در کشور است که در آن وزارت نفت و مخابرات صنعت نفت برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت  در این باره، گفت: این شرکت یکی از اعضای کمیته سیاستگذاری شبکه اطلاعات است که به دلیل توانمندی می تواند در اجرای آن همکاری مطلوبی داشته باشد.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۵۱۹