تبدیل ایران به واردکننده انرژی/ کارت انرژی در قشم اجرایی می شود

تبدیل ایران به واردکننده انرژی/ کارت انرژی در قشم اجرایی می شود
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در صورت تداوم روند شدت انرژی به صورت فعلی به زودی وارد کننده انرژی خواهیم شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نصرت الله سیفی روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به مصرف بالای انرژی در ایران، اظهار داشت: در صورت تداوم روند شدت انرژی به صورت فعلی به زودی وارد کننده انرژی خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: طبق سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف که توسط مقام معظم رهبری در سال 1389 ابلاغ شده شدت انرژی تا سال 1400 باید 50 درصد کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه هرچه بهتر مصرف کنیم قدرت و ظرفیت صادرات ما افزایش خواهد یافت، گفت: یک دلار سرمایه گذاری در کارایی و صرفه جویی انرژی برابر با سه دلار در بخش تولید است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: در صورتی که شدت انرژی به میزان 50 درصد کاهش یابد، تا سال 1400 حدود سه میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، ضمن آنکه 870 میلیارد دلار ارزش صرفه جویی آن خواهد بود.

سیفی با اشاره به طرح های در دست اجرای بهینه سازی، اضافه کرد: در راستای اجرای بند'ق' تبصره دو قانون بودجه 30 میلیارد دلار طرح تعریف شده که تاکنون برای 22 میلیارد دلار آن از شورای اقتصاد مجوز گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه قانون هدفمندسازی یارانه ها به درستی اجرا نشده است، گفت: کارت انرژی در جزیره قشم به صورت پایلوت اجرا خواهد شد و مطالعات در اتاق بازرگانی و سازمان مناطق آزاد نهایی شده که اجرای آن باید توسط دولت ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به درست اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه ها، ادامه داد: در سال گذشته قرار بود که از محل بازپرداخت یارانه ها 300 میلیارد تومان به وزارت نفت برای بهینه سازی مصرف انرژی و 200 میلیارد تومان به وزارت نیرو اختصاص داده شود که این امر تحقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه باید هفت درصد شدت انرژی کاهش یابد، گفت: صنایع در صورت عمل نکردن به قوانین مصوب در بهینه سازی جریمه خواهند شد، براین اساس طبق بودجه سال 94 برای این موضوع تا سقف 120میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۴۹
تعداد بازدید : ۴۲۹