صادرات گاز از دو مسیر برای اروپا

صادرات گاز از دو مسیر برای اروپا
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به عقد قرارداد سه جانبه صادرات گاز بین ایران، عراق و سوریه در روز دوشنبه این هفته گفت: برای صادرات گازبه اروپا دو مسیر در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار موج، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عصر دیروز در نشستی خبری اظهار داشت: کشور ایران قرارداد صادرات روزانه 30 میلیون متر مکعب به ترکیه را دارد که از این قرارداد 25 ساله نزدیک به 10 سال می گذرد.
اوجی ادامه داد: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را از مناظق سرخس در خراسان رضوی و منطقه کردکوی گلستان داریم که این قراداد برای واردات 40 میلیون متر مکعب در روز است.
به گفته وی صادرات گاز به ارمنستان را داریم که در قبال آن برق وارد می کنیم و با آذربایجان و نخجوان سوآپ گاز داریم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به قراردادی که زمستان سال گذشته برای صادرات از به پاکستان منعقد شد، تصریح کرد: صادرات گاز به پاکستان به وسیله خط لوله ششم که سال گذشته به صورت فاینانس قراردادش بسته شده انجام می گیرد، این خط لوله از اهواز کشیده شده و تا دوسال آینده به مرز بازرگان خواهد رسید.
وی افزود: ظرفیت این خط لوله 110 میلیون متر مکعب در روز است، که 50 تا 60 میلیون متر مکعب برای مصارف داخل و 50 تا 60 میلیون متر کمعب ظرفیت آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.
اوجی از دو برابر شدن گاز تولیدی فازهای پارس جنوبی تا دو سال آینده خبر داد و گفت: از 3 تا 4 سال آینده 200 تا 250 میلیون متر مکعب گاز برای صادرات خواهیم داشت.
معاون وزیر نفت برای صادرات گازبه اروپا دو مسیر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مسیر اول صادرات گاز به اروپا از ترکیه و مرز بازرگان است که در این خصوص توافقاتی با ترکیه داریم و مسیر دوم از ایران، عراق، سوریه، لبنان، دریای مدیترانه، یونان و اروپا است که از سال گذشته تیم های کارشناسی بین سه کشور ایران، عراق و سوریه تشکیل شده است، مذاکرات اولیه مثبت بوده و عراق و سوریه موافقت خود را کتباً اعلام کرده اند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 جلسه در این خصوص داشته ایم، افزود: خط لوله برای این مسیر، از عسلویه تا مرز ایلام ادامه می یابد و از آنجا به عراق و در ادامه به سوریه، لبنان، دریای مدیترانه و اروپا می رسد.
اوجی با اشاره به عقد قرارداد سه جانبه صادرات گاز بین ایران، عراق و سوریه در روز دوشنبه این هفته، اذعان داشت: این قرارداد بزرگترین قرارداد صادرات در کشور و منطقه خواهد بود.
به گفته وی گاز مورد نیاز برای این مسیر از دو یا سه فاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد، این خط لوله 56 اینچ است و ظرفیت جابه جایی روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز را دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز طول کلی خط لوله را از ابتدا تا اروپا 5 هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: هزینه احداث این خط لوله در برآورد اولیه 10 میلیارد دلار است.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه اجرای این قرارداد به صورت BOO یا BOT مد نظر است، ادامه داد: پس از عقد قرارداد در روز دوشنبه، کمیته ای تشکیل خواهد شد و مشاوری بین المللی برای گرفتن یک فاینانس معتبر بین المللی گرفته می شود.
وی تصریح کرد: بیش از 6 فاینانسور اروپایی متقاضی شرکت در احداث این خط لوله هستند.
اوجی در بخشی از سخنانش به انجام توافقاتی برای تأمین بخشی از گاز سوریه به اندازه روزاه 20 تا25 میلیون متر مکعب از این خط لوله خبر داد و همچنین بیان کرد اگر میادین نفتی عراق توسعه یابد، عراق برای انتقال گاز همراه میادن نفتی اش از این خط لوله بهره خواهد برد.
وی افزود: به تاوجه به دو برابر شدن تولید گاز پارس جنوبی تا 2 یا 3 سال آینده باید برای افزایش صادرات گاز برنامه ریزی می کردیم که با درنظر گرفتن نیاز شدید اروپا به منبعی مطمئن برای تأمین گاز، ایران با توجه به 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال اگر روزانه 1.3 میلیارد متر مکعب نیز برداشت داشته باشیم حداقل تا 150 سال منبع مطمئنی برای گاز اروپا خواهد بود.
معاون وزیر نفت در خصوص عدم تأثیر تحریم ها در مذاکرات بین المللی ایران برای صادرات گاز گفت: توافقاتی در زمستان سال گذشته با پاکستان برای صادرات روازنه 23 میلیون متر مکعب گاز به این کشور داشتیم که در سفر اخیر وزیر نفت این کشور به ایران، درخواست اضافه شدن بندی به قرارداد برای افزایش این میزان به روازنه 30 میلیون متر مکعب داشته اند.
۲ مرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۳۸
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۶