دسترسی تولیدکنندگان صنعت نفت به ال سی های بانکی فراهم شود/آمادگی سازندگان داخلی برای لغو تحریم ها

دسترسی تولیدکنندگان صنعت نفت به ال سی های بانکی فراهم شود/آمادگی سازندگان داخلی برای لغو تحریم ها
عضو هیات رییسه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به مشکلات نظام بانکداری برای ساخت داخل، گفت: باید شرایط به گونه ای فراهم شود که به محض درخواست سازندگان برای آنها ال.سی بانکی باز شود تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.
رضا خیامیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به حمایت وزارت نفت از سازندگان داخلی، اظهار داشت: مدیران فعلی صنعت نفت، سوابق خوبی در حمایت از ساخت داخل در سال های گذشته داشته اند.

رییس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت، خاطرنشان کرد: البته به دلیل کاهش درآمدهای ملی، تعداد پروژه های ساخت صنعت نفت در دو سال اخیر، کاهش پیدا کرده و به همین دلیل امکان دارد که این حمایت، جلوه زیادی نداشته باشد.

این فعال صنعت نفت اضافه کرد: از جمله اقدامات مثبت وزارت نفت در دوران جدید مدیریت، ابلاغ شیوه نامه حمایت از ساخت داخل توسط وزیر نفت بوده که اقدامی مهم و حایز اهمیت در حمایت از ساخت داخل به شمار می رود. در صورت اجرای کامل این شیوه نامه، بخش زیادی از مشکلات سازندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی رفع خواهد شد.

رییس سابق هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به تغییر رویکرد وزارت نفت در حمایت از ساخت داخل، افزود: اخیرا برای تعدادی از پروژه های نفتی از جمله در میادین آزادگان از سازندگان بخش خصوصی دعوت شد، این درحالی است که در گذشته چنین حمایتی انجام نمی شد و بخش خصوصی را به این پروژه ها راه نمی دادند.

خیامیان در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به چشم انداز ساخت داخل در دوران پس از تحریم، گفت: در حال حاضر موضوع مهم، این است که پس از رفع تحریم ها چه اتفاقی در حوزه ساخت رخ خواهد داد و اینکه سازندگان داخلی چه جایگاهی در آن دوران خواهند داشت.

رییس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت، افزود: سازندگان داخلی ما باید به حدی رشد کرده و به خود ایمان داشته باشند که پس از رفع تحریم ها و ورود شرکت های خارجی نیز بتوانند نیازهای صنعت نفت را تامین کنند که در غیر این صورت، صنعت نفت نیازهای خود را از شرکت های خارجی تامین خواهد کرد.

خیامیان با بیان اینکه از جمله راهکارهای آماده شدن سازندگان داخلی برای دوران پس از تحریم، شراکت آنها با شرکت های بزرگ بین المللی است، اظهار داشت: سازندگان داخلی از طریق شراکت با شرکت های معتبر خارجی هم می توانند به دانش فنی آنها دست پیدا کنند و هم قادر خواهند بود در پروژه هایی که آنها در صنعت نفت ایران دراختیار می گیرند، سهیم شوند.

وی با تاکید بر اینکه رفع تحریم ها به سود ساخت داخل است و باعث رشد آن خواهد شد، افزود: سازندگان داخلی نباید از بازشدن درب های کشور بهراسند بلکه باید خود را برای آن دوران آماده کنند.

رییس سابق هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با خاطرنشان کردن اینکه ورود شرکت های خارجی باعث ایجاد فضای رقابت در صنعت نفت می شود، اضافه کرد: باید یک فضای رقابت آمیز منصفانه در داخل کشور ایجاد شود که براساس آن، شرکت های توانمند ایرانی فعالیت های خود را توسعه دهند.

خیامیان اضافه کرد: متاسفانه در گذشته، امکان رقابت منصفانه داخلی ها با خارجی ها وجود نداشت و امتیازات فراوانی به نفع شرکت های خارجی در نظر می گرفتند؛ به عنوان مثال شرکت های خارجی به راحتی می توانستند از ال.سی و تسهیلات بانکی استفاده کنند، اما شرکت های ایرانی به ال.سی دسترسی نداشتند.

وی با بیان اینکه اجرای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، می تواند نقش مهمی در حمایت از ساخت داخل داشته باشد، اظهار امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه رسیده و فضای اقتصادی باز شود و همزمان با آن نیز حمایت از ساخت داخل نیز تقویت شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به مشکلات نظام بانکداری برای ساخت داخل، تصریح کرد: باید شرایط به گونه ای فراهم شود که به محض درخواست سازندگان برای آنها ال.سی بانکی باز شود تا بتوانند از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند.

این فعال صنعت نفت همچنین با اشاره به معضل تضامین بانکی، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ سازندگان داخلی صنعت نفت بحث تضامین بانکی است که هنوز چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.

خیامیان با بیان اینکه پروژه های صنعت نفت از طریق مناقصه واگذار می شود، افزود: برای شرکت در مناقصات و اخذ قرارداد چندین ضمانت نامه باید توسط سازندگان داده شود که تهیه آن بسیار مشکل ساز است.

وی گفت: به عنوان مثال، براساس قوانین بانکی به شرکتی که دارای چک برگشتی باشد، ضمانت نامه نمی دهند و این در حالی است که به دلیل پرداخت نکردن مطالبات توسط کارفرمایان دولتی و کمبود نقدینگی، امکان دارد چک ما برگشت داده شود.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۹۵