وزیر نیرو: 120 پروژه آبرسانی به شهرها در حال اجرا است

وزیر نیرو گفت: 120 پروژه آبرسانی به شهرها و طرح های گسترده ای برای آبرسانی به روستاهای کشور در حال اجرا است.
حمید چیت چیان روز دوشنبه در مراسم بهره برداری از سد بار نیشابور در خراسان رضوی افزود: امروز مساله آب از جهات مختلف برای ایران بسیار حساس و مهم است زیرا ماهیت و شرایط کشور ما خشک و نیمه خشک می باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 14 سال است که خشکسالی ممتد بر کشور مستولی شده است اظهار کرد: با تغییر اقلیم نیز مواجهیم که در این وضعیت نیاز کشور به آب رو به افزایش است. 

وی افزود: به منظور تامین آب طی سه دهه گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو برنامه بسیار گسترده و موثری را به اجرا گذاشته بطوریکه هم اکنون بیش از 140 سد بزرگ در کشور در حال بهره برداری است و 119 سد دیگر نیز در حال ساخت است.

وی ادامه داد: این فعالیت ها هر یک به تنهایی شامل مجموعه بسیار بزرگی از سازماندهی، تامین اعتبار و اجرا می باشد.

به گفته وی در زمینه سد دوستی که آب آن از 10 سال قبل به مشهد منتقل شده، طی بهره برداری بخشی از پروژه های سفر دولت به استان دو طرح مرتبط با انتقال آب از این سد افتتاح شده است.

وی اظهار کرد: یکی از این طرح ها افتتاح مخزن ذخیره آب از سد دوستی با ظرفیت یک میلیون متر مکعب است که بعنوان پشتوانه ای برای تداوم جریان آب در خطوط لوله اجرا شده و می تواند به تنهایی حدود چهار روز آب مورد نیاز شهر مشهد را تامین کند.

چیت چیان، افتتاح ایستگاه پمپاژ جدید در مخزن سد دوستی را از دیگر پروژه های بهره برداری شده امروز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این طرح ها همانند ارگانیسمی زنده است که باید دایم تکامل یابد گفت: امروز همچنین آبگیری دو سد در شمالی ترین نقطه خراسان رضوی انجام شد که یکی از آنها سد چهچهه و دیگری قره تیکان یا سررود بود که در پایاب یکی 822 هکتار و دیگری 729 هکتار زمین کشاورزی از ذخیره این سدها آبیاری می شود.

وزیر نیرو سد بار نیشابور را نیز که در این مراسم بهره برداری شد از دیگر طرح های خطه خراسان رضوی دانست و افزود : این سد آب مورد نیاز صنعت بزرگ فولاد این شهر را تامین می کند و با ساخت خطوط انتقال می تواند منبع مطمئن برای تامین آب شرب شهرهای نیشابور و فیروزه نیز باشد.

سد بار از نوع خاکی با هسته رسی است که به منظور تامین آب شرب و صنعت دو شهرستان فیروزه و نیشابور احداث شده است. 
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۴۶۸