ثبت ٥٥ درصد پیشرفت ساخت در خط لوله انتقال فرآورده نفتی نایین- کاشان- ری

ثبت ٥٥ درصد پیشرفت ساخت در خط لوله انتقال فرآورده نفتی نایین- کاشان- ری
پیشرفت در ساخت خط لوله انتقال فرآورده نفتی حد فاصل نایین- کاشان _ ری به ٥٥ درصد رسیده است.

مجری طرح خط لوله نایین_ کاشان_ ری با بیان این که احداث این خط لوله به عنون یکی از طرحهای اولویت نخست دولت در سال ١٣٨٩ تصویب شده است،به خبرنگار شانا، گفت: قرار بود با تامین مالی از سوی بانک ملت و همچنین صندوق ذخیره ارزی، این طرح در سال ٩٣ به پایان برسد؛ اما به دلیل تامین  نشدن تسهیلات مذکور تا پایان اردیبهشت سال ٩٢، برنامه زمانبندی آن به تاخیر افتاد.

جعفر پرتو افزود: با توجه به اهمیتی که این خط در انتقال فراورده های نفتی به ویژه محصولات یورو ٤ پالایشگاه ستاره خلیج فارس دارد، هزینه اجرای طرح تاحد زیادی از منابع داخلی شرکت تامین شد  و اجرای پروژه شتاب گرفت.

وی با بیان این که هدف اصلی اجرای این طرح انتقال فراورده های پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندرعباس و هرمز از نایین به کاشان و از آنجا به تهران و شمال کشور است، اظهار کرد: این طرح شامل احداث ٤٢٠ کیلومتر خط لوله، دو تلمبه خانه در شهرهای نایین و کاشان، همچنین یک ترمینال در تاسیسات ری است که می تواند روزانه ٢٠٤ هزار بشکه فرآورده های مختلف (بنزین، گازوئیل و...) را به تهران منتقل و متناسب با آن نیازهای شهرهای مسیر خط لوله را نیز مرتفع کند.

پرتو از ایجاد مخازن ذخیره سازی به حجم ٣٠٠ میلیون لیتر در این طرح نیز خبر داد و گفت: این تعداد شامل ١٠ مخزن ذخیره سازی فرآورده و تعدادی مخزن تاسیسات آتش نشانی و ... در کاشان و ری می شود.

وی سرمایه برآورد شده اولیه را (با تبدیل بخش ارزی پروژه به ریال)، ٣٠٠ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ برابری ارز، این رقم ممکن است تا حدود ٧٠٠ میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

او پیشرفت کنونی طرح که به صورت epc، انجام می شود، گفت: این طرح هم اکنون در مرحله ٥٥ درصد پیشرفت است و امیدواریم تا نیمه  سال ٩٥ راه اندازی شود.

مجری طرح خط لوله نایین_ کاشان_ ری فعالیتهای انجام شده طرح را شامل تهیه و تامین ورقهای ساخت مخازن،ساخت فوندانسیون مخازن، ساخت و نصب تمام مخازن ذخیره فراورده در نایین (در حال آزمایش آب)، ساخت ساختمانهای اداری و صنعتی در نایین و کاشان، تحصیل ٩٠ درصد اراضی طول مسیر، اجرای ١٢٠ کیلومتر لوله گذاری و ... عنوان کرد.

وی با بیان این که با اجرای این طرح صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های انتقال فراورده ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: همچنین از تردد روزانه بیش از ١٥٠٠ تانکر نفتکش در جاده ها و شهرهای کشور جلوگیری می شود.

به گفته پرتو، کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای، جلوگیری از ترافیک و سالم سازی محیط زیست از دیگر مزایای ساخت این خط لوله است.

مجری طرح خط لوله نایین_ کاشان_ ری اظهار امیدواری کرد: انتظار می رود با رفع کامل مشکلات مالی این طرح در بخش ریالی و ارزی به منظور تامین کالاهای خارجی و امکان پیش پرداخت برای سازندگان داخلی، در رسیدن به برنامه زمانبندی موفقیت بیشتری حاصل شود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۲۸
تعداد بازدید : ۵۹۴