داخلی‌سازی تجهیزات نفتی دستوری انجام نمی‌شود

داخلی‌سازی تجهیزات نفتی دستوری انجام نمی‌شود
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان این که تمام پتانسیل های کشور باید در راستای نهادینه شدن ساخت داخل به کار گرفته شود، اظهار کرد: در زمینه کالاهای ساخت داخل، وزارت نفت نیازها را اعلام می کند اما به محض اعلام آمادگی شرکت های داخلی مسائلی مطرح می‌شود که در عمل کار پیش نمی رود، به علاوه در زمینه سرمایه‌گذاری طرح های موجود حمایت مالی توسط سیستم بانکی کشور صورت نمی گیرد.

ایزدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره استفاده از تولید و توانمندی داخلی، اظهار کرد: اینکه چه ساختاری را برای استفاده و تمرکز بر تولید داخل به کار بگیریم خودش یک برنامه است که باید روی آن کار شود.

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از تولید داخل، گفت: استواری و نهادینه شدن ساختار اقتصاد کشور منوط به این است که تکیه بر توانمندی های داخلی و تولید ملی داشته باشد، اما این که چقدر توانستیم ساختار اقتصاد کشور را مبتنی بر تولید داخل کنیم بحث و برنامه بسیاری را می طلبد که در آن نقش ارگان های مختلف مشخص باشد.

 

عضو انجمن ساندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به این که برای تکیه بر تولید داخل باید کلیه ساختارها را آماده کنیم، افزود: آماده کردن ساختارها به معنای آن است که کلیه نیازهای تولید مانند دانش فنی، نرم افزار، نیروی انسانی و حمایت های مالی را تهیه کنیم که مربوط به بخش کلان کشور است و صرفا مربوط به وزارت نفت نیست.

 

ایزدی با اشاره به این که در کشورها در بخش کلان ارتباطات آنگونه که باید باشد نیست و فعالیت ها جزیره ای است، خاطرنشان کرد:بعد از حل شدن این مسائل است که می توان وظیفه وزارت نفت را به عنوان یکی از ارگان هایی که استفاده کننده توان داخلی است بررسی کرد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه باید مکانیزم های استفاده از توان داخلی برای وزارت نفت و تولیدکنندگان داخلی آماده شده باشد و سپس بررسی کنیم که آیا وزارت نفت وظایفش را درست انجام می دهد یا خیر، اظهار کرد:مذاکرات تلفنی بسیاری با وزیر نفت در این زمینه داشته ام و ایشان اعلام می کند که مسوول حمایت از ساخت داخل نیستم و درست هم می گوید، وزارت نفت باید وظایفش را بر اساس چارچوب تعیین شده انجام دهد و وظیفه ندارد که حتما تجهیزات مورد نیاز را از تولید کننده داخلی بخرد، چه بسا خرید یک جنس داخلی منجر به بهره‌برداری دیرتر از یک پروژه به دلیل زمان تحویل طولانی تر با قیمت بالاتر و کیفیت پایین تر شود.

 

 

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ، گفت: مطلوب ما این است که در کلان اقتصاد و صنعت کشور، در بازه های کوتاه، میان و بلند مدت به گونه ای برنامه ریزی انجام دهیم که وزارت نفت در این راستا وظایف خود را انجام دهد البته نباید منکر شد که وزارت نفت هم اکنون هم میتواند به گونه ای برنامه ریزی کند که به نهادینه شدن تولید داخلی کمک کند.

 

 

ایزدی با تاکید بر اینکه می توان پروژه های وزارت نفت را به گونه ای برنامه ریزی کرد که به سمت استفاده از توان داخلی سوق داده شود، خاطرنشان کرد:متاسفانه در سطح کلان این برنامه وجود ندارد و وزارت نفت هم خودش را چندان مقید به استفاده از توان داخلی نمی کند.

 

 

وی درباره کارگروه حمایت از ساخت 10 گروه کالایی در داخل کشور تصریح کرد: اکنون فعالیت در این زمینه به صورت جزیره ای است و موفقیت آن 100 درصد تضمین شده نیست و به علاوه مسائل مطرح شده در این بخش بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، وزارت نفت می خواهد بگوید که به ساخت داخل کمک می کند اما راهش این نیست.

 

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ادامه داد: بسیاری از اقلامی که برنامه ریزی برای ساخت داخل آنها در حال انجام است شاید در دراز مدت توجیه اقتصادی برای ساخت داخل نداشته باشد، در واقع ساخت داخل نیازمند استفاده 100 درصدی از تولیدات داخلی نیست بلکه باید، تولید داخلی را با روش های کلان به گونه ای پیگیری کند که بخش های مختلف مجاب به استفاده از تولید داخل شوند.

 

 

ایزدی در ادامه با تاکید بر اینکه با سیاست های دستوری نمی توان بخش های مختلف را ملزم به استفاده از کالاهای ساخت داخل کرد، خاطرنشان کرد:اقدام وزارت نفت در زمینه ساخت 10 قلم کالایی در داخل کشور به دلیل اینکه جزیره ای است موفق نبوده و نخواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه این کارها راه حل توسعه ساخت داخل نیست، تاکید کرد:الگوهای مختلفی مانند نروژ و برزیل در زمینه توسعه ساخت داخل در نفت مطالعه شده و بر اساس آن باید در این زمینه برنامه کلان داشته باشیم تا بتوانیم بستر سازی کنیم .

 

به گفته او واردات تجهیزاتی باید ممنوع شود که در داخل کشور با بهترین کیفیت و قیمت و در زمان مناسب تحویل نجریان پروژه شود و اکنون این بستر که می شد طی 20 سال گذشته ایجاد شود مهیا نیست.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۵۱۷