اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای گسترش سرمایه گذاری در ایران

اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای گسترش سرمایه گذاری در ایران
بعد از انجام مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ١+٥، شرکتها و سرمایه ‌گذاران خارجی با روشهای مختلف تمایل خود را برای ورود به بازارهای ایران و بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف کشورمان نشان دادند.
 بعد از انجام مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ١+٥، شرکتها و سرمایه ‌گذاران خارجی با روشهای مختلف تمایل خود را برای ورود به بازارهای ایران و بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف کشورمان نشان دادند.  از این میان نخستین گروهی که برای مشارکت و همکاری با طرفهای ایرانی وارد کشورمان شدند، کشورهای اروپایی بودند که تمایل خود را برای گسترش و توسعه سرمایه گذاری با ایران نشان دادند.
  • هیئت اقتصادی جمهوری چک و سوئیس از جمله هیئتهای سرمایه گذاری بودند که بعد از توافقات اولیه ایران و گروه ١+٥ در لوزان به ایران سفر کرده و رو در رو با فعالان اقتصادی کشور به رایزنی و گفتگو درباره همکاریهای تجاری و صنعتی پرداختند.

    زمینه‌های کاری هیئت تجاری جمهوری چک شامل بخشهای مختلف انرژی به خصوص نفت و گاز، محیط زیست، بخشهای زیر ساختی، انواع شیر آلات صنعتی مورد مصرف در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، متالورژی و هسته‌ای، بازار سهام و سرمایه، ساخت واحدهای صنعتی تصفیه آب، تولید انواع پمپ و قطعات مربوطه، تولید انواع اتوبوسهای برقی، گازی و بنزینی و تولید انواع خودروهای سبک و سنگین و قطعات مربوطه است.

    هیئت بازرگانی عمان از دیگر سرمایه گذارانی بودند که طی سفر به کشورمان برای گسترش سرمایه گذاری به مذاکره با اعضای اتاق بازرگانی ایران پرداختند.

    در این دیدار رئیس ایرانی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان از اشتیاق طرف عمانی برای گسترش روابط با ایران خبر داد و گفت: هیئت این کشور از مسئولان ارشد ٥٧ شرکت بزرگ عمان بوده و بزرگترین هیئت اقتصادی عمانی محسوب می‌شود که به تهران سفر کرده است.

    اما حضور هیئت رئیسه اتاق مشترک، ایران و روسیه در اتاق بازرگانی ایران را نیز می‌توان نطقه عطفی در روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه قلمداد کرد.

    در این دیدار که دوشنبه گذشته (١٤ اردیبهشت ماه) انجام شد، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: زمینه های همکاری ایران و روسیه در دو قالب صادرات کالاهای غیرنفتی و ایجاد ظرفیتهای نفت و فرآورده های مختلف نفتی خلاصه می‌شود که بر این اساس، بنا داریم تا با صادرات کالاهای غیرنفتی، اقلامی را وارد کنیم که ورود آنها با ارز صادرات توجیه دارد.

    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در زمینه ظرفیت صادرات نفتی و فرآورده های نفتی، شرکتهای مختلفی از کشورهای دنیا خریدار هستند که از آن جمله می‌توان به کشور روسیه نیز اشاره کرد.

    همایش تجاری ایران و لهستان با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اقتصاد، سخنگوی پارلمان لهستان به همراه هیئت ١٠٠ نفره عالی رتبه اقتصادی لهستان نیز از جمله همایشهایی بود که با هدف گسترش همکاریهای اقتصادی دو طرف در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

    در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که لهستان از موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاصی در اروپای شرقی و اتحادیه اروپا برخوردار است، گفت: لهستان می‌تواند راه ورود به کشورهای بلاروس، اوکراین، روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای ایران باشد، همچنین ایران هم می‌تواند دروازه ورود لهستان به کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه، افغانستان و عراق باشد.

    شافعی افزود: آینده اقتصادی ایران، آینده روشن و درخشانی خواهد بود و فرصتهای جدیدی برای کشورهای دوست ایجاد شده است که امیدواریم از این فرصتها نهایت استفاده و بهره را ببریم و در زمینه های انرژی، نفت و گاز، ماشین آلات صنعتی، کشتی سازی، مواد شیمیایی ارگانیک، تولیدات دارویی و تکولوژی نوین محیط زیست با یکدیگر همکاریهای خوبی داشته باشیم.

    همچنین ورود هیئت بلند پایه اتاق بازرگانی آلمان به کشورمان و دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران که طی هفته های گذشته اتفاق افتاده نشان دهنده عزم جدی کشورهای اروپایی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

    شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با هیئت تجاری آلمان گفت: در شرایط کنونی نه تنها باید روابط تجاری دو کشور ایران و آلمان را ترمیم کنیم، بلکه باید به ارتقای این روابط بیاندیشیم، در این باره تشویق شرکتهای کوچک و متوسط آلمانی برای همکاری نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

    وی افزود: در برنامه نوسازی صنایع، آلمان می‌تواند شریک خوبی برای ایران محسوب شود، همچنین دو کشور می‌توانند در زمینه عمران، خدمات مهندسی و پروژه‌های زیر بنایی با یکدیگر مشارکت داشته و از این طریق، راه موفقیت را طی کنند.

    از این رو باید عنوان کرد، طی ماههای گذشته شاهد ورود هیئتهای تجاری متعدد از کشورهای اروپایی برای افزایش مراودات تجاری خود با کشورمان بوده‌ایم، علاوه بر این کشورها، ایران فصل جدیدی از روابط تجاری خود با کشورهای همسایه از جمله، هند، افغانستان، پاکستان، ترکیه و غیره را آغاز کرده و افزایش مبادلات تجاری ایران و کشورهای همسایه را هدفگذاری کرده است.

    علاوه بر این، طی دو سال گذشته نیز هیئتهایی از کشورهای ایرلند و بلژیک به ایران سفر کرده‌اند.

    اما طی یک ماه گذشته در کنار تمام سرمایه‌گذاران اروپایی که به ایران سفر کردند، نخستین گروه سرمایه‌گذاران آمریکایی پس از انقلاب اسلامی وارد تهران شدند تا از نزدیک با طرفهای ایرانی خود به گفتگو بپردازند که علاوه بر سنجش شرایط اقتصادی ایران، زمینه را برای امضای قراردادهای همکاری فراهم کنند.

    بنابراین به نظر می‌رسد با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ١+٥، سرمایه گذاران خارجی بیش از گذشته به توسعه روابط اقتصادی خود با ایران اشتیاق نشان می‌دهند که البته حضور هیئتهای اقتصادی کشورهای مختلف به ایران چه سال گذشته و چه امسال شاهدی بر این ادعا است.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳
شانا |
تعداد بازدید : ۵۹۰