آموزش صنعت نفت از سوی اوپک

آموزش صنعت نفت از سوی اوپک
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد با چاپ کتابی که اطلاعات مربوط به صنعت نفت را به سادگی آموزش می دهد، قصد دارد به جذب کودکان و نوجوانان و آموزش آنان در خصوص این کالای استراتژیک و بازار جهانی آن بپردازد.
در این کتاب که "باید بدانیم: مقدمه ای بر صنعت نفت و اوپک" نام دارد، این سازمان اطلاعات مقدماتی و اساسی از جمله تاریخی مختصر از صنعت نفت، برآورد نیاز جهانی به نفت، علل اهمیت این کالای استراتژیک، ماهیت و ترکیب نفت خام، شیوه های اکتشاف، استخراج و تولید نفت و همچنین معرفی صنایع بالادستی و پایین دستی این صنعت را در اختیار عموم و به ویژه جوانان علاقمند به این رشته قرار می دهد.
در بخش دیگری از این کتاب نیز به معرفی سازمان اوپک و تاریخچه و اصالت آن پرداخته شده است.
این کتاب به طور کلی به چهار بخش تقسیم و مطالب مختلف مندرج در آن، واژه نامه اصطلاحات فنی و عبارات رایج در صنعت نفت را نیز شامل می شود.
بیانیه ای که همزمان با چاپ این کتاب توسط اوپک منتشر شد، بر این موضوع تاکید دارد که با وجود چاپ این کتاب با هدف علاقمند کردن جوانان و دانش آموزان به صنعت نفت، خوانندگان بزرگسالی که فاقد اطلاعات مقدماتی در خصوص صنعت نفت هستند نیز مطالب این کتاب را جذاب و آموزنده خواهند یافت.
شکل ظاهری این کتاب دارای رنگ بندی متعدد و چاپ درشت است که توسط دبیرخانه اوپک جمع آوری و تالیف شده و به کودکان، نوجوانان، جوانان و تمام مردم جهان هدیه شده است.
این کتاب حاصل بیش از یک سال تلاش دست اندرکاران است و نمایانگر آخرین تلاش های اوپک برای اطلاع رسانی به جوانان در خصوص اهمیت بالقوه صنعت نفت است و درک بیشتری از نقش این سازمان را در این صنعت ممکن می سازد.
چاپ این کتاب همچنین بخشی از برنامه های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس اوپک در سپتامبر سال 1960 میلادی به شمار می آید.
در بخش پیش گفتار کتاب اوپک، عبدالله سالم البدری، دبیرکل این سازمان می نویسد: این کتاب فقط در مورد صنعتی که در مرکزیت شیوه زندگی امروز ما قرار دارد و شکل گیری فرصت های اقتصادی مرتبط با آن در سراسر جهان نیست، بلکه اشخاصی را مخاطب قرار می دهد که در آینده تبدیل به رهبران سیاسی و اقتصادی جهان خواهند شد.
وی می افزاید: در عین حال، امید است جوانانی که این کتاب را مطالعه می کنند نیز فعالیت در صنعت نفت را به اندازه من و مردان و زنان بسیاری که سال های مدیدی در آن فعالیت دارند، جذاب و الزام آور بدانند.
در بیانیه اوپک همچنین اعلام شده که این کتاب فعلا به زبان انگلیسی به چاپ رسیده، اما قرار است بزودی به زبان های رایج در کشورهای عضو این سازمان، از جمله فارسی، عربی، پرتغالی، اسپانیایی و آلمانی برای خوانندگان آلمانی زبان، ترجمه و در دسترس عموم قرار داده شود.
همچنین این کتاب قرار است در کشورهای عضو اوپک، در مدارس و سازمان های بین المللی توزیع گردد.
سازمان اوپک دارای 12 عضو شامل ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا است.
۳ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۰۶
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۶