شرکتهای خارجی منتظر لغو تحریمها و کنفرانس لندن هستند

شرکتهای خارجی منتظر لغو تحریمها و کنفرانس لندن هستند
مدیرعامل شرکت متن با بیان این که بسیاری از شرکتهای خارجی منتظر رفع تحریم یا برگزاری کنفرانس لندن هستند و شرایط ویژه ای را می خواهند که با قانون اساسی ما تطابق ندارد، گفت: چند روز پیش شرکت ایتالیایی انی مراجعه کرده بود اما هیچ موضوعی قطعی نشد.
 عبدالرضا حاجی حسین نژاد امروز (دوشنبه ١٤ اردیبهشت ماه) در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان این که پس از خلع ید چینی ها در آزادگان جنوبی این پروژه از منابع شرکت ملی نفت ایران ادامه یافت، افزود: برای این پروژه در فاز نخست ٣٢٠ هزار بشکه تولید روزانه در نظر گرفته شده است و در فاز دوم نیز به ٦٠٠ هزار بشکه می رسد، اما تاکنون سراغ فاز دوم نرفته ایم.

وی افزود: در این میدان تلاش کردیم در همه اقلام دیر تحویل، سراغ شرکتها و منابع داخلی برویم تا از شرکتهای داخلی حمایت کرده باشیم و تنها در باره چند قلم کالا ناچار به استفاده از کالاهای خارجی شدیم؛ این شرکتها و کالاهای داخلی هم که گفته می شوند به معنای کالای کم کیفیت نیست و به طور حتم کیفیت لازم را دارند تا بتوانیم استانداردهای بین المللی را رعایت کنیم.

همچنین سید محمود مرعشی، مجری پروژه آزادگان جنوبی نیز در توضیحی گفت: آزادگان جنوبی پس از خلع ید با منابع شرکت ملی نفت ایران ادامه فعالیت داشته و تاکنون با مشکلی روبرو نبوده است.

وی افزود: هم اکنون دکلهای شرکتهای پدکس، ملی حفاری و مناطق نفتخیز جنوب در این میدان فعال هستند، ضمن این که شرکت WSI نیز اعلام آمادگی کرده، اما هنوز تجهیزات خود را به میدان نیاورده است. البته پکیج پنجم را برای چاه های توصیفی آماده کرده ایم که تا یک ماه آینده تکلیف پیمانکار آن نیز روشن می شود و در همه این موارد سعی کردیم از شرکتهای داخلی استفاده کنیم.

مرعشی یادآور شد که تاکنون ١٦ دکل در آزادگان جنوبی فعال است و سفارشهای انجام کار داده شده است و به محض ورود دکل به منطقه کار را آغاز می کنیم. در عین حال برای افزایش تعداد دکل مشکلی نداریم و اگر شرکتی پیشنهادی با قیمت مناسب ارائه کند قبول می کنیم، مسئله مهم آماده سازی ٩١ موقعیت برای ١٨٥ چاه بوده که انجام شده است و در این باره هیچ تاخیری نداریم.

نمی گذاریم تجربه تلخ مسجد سلیمان در آزادگان شمالی تکرار شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، همچنین در باره آزادگان شمالی که به روش بیع متقابل اجرایی شده است، گفت: در این میدان طبق برنامه تا شهریور ماه به ٧٥ هزار بشکه می رسیم، البته در باره فاز دوم آن هم با چینیها به تفاهم رسیده ایم و شرکت CNPCI تولید ٢٥ هزار بشکه را در فاز دوم بر عهده گرفته است.

کرامت بهبهانی، مجری پروژه آزادگان شمالی هم که در این جلسه حضور داشت در توضیحی گفت: آزادگان شمالی به ٩٤ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و با توجه به این که در این میدان تولید زودهنگام برنامه ریزی نشده بود در باره فاز دوم امکان مطالعه کافی را نداشتیم. هم اکنون چاه های این میدان در فاز نخست تمام شده و آماده تولید هستند اما از آنجایی که برای تولید زودهنگام، شرایط ویژه ای در قرارداد پیش بینی نشده است ، تولید نیز تا زمان بهره برداری نهایی منتظر می ماند.

بهبهانی با اشاره به درخواست پیمانکار برای مشارکت در تولید، گفت: تاکنون برای فاز دوم ٢٥ هزار بشکه را در نظر گرفته ایم و مجموعه تولید از این میدان در مجموع به ١٠٠ هزار بشکه می رسد، ضمن این که مذاکره با چینی ها انجام شده است و فاز دوم را خود چینی ها ادامه می دهند.

به گزارش شانا، حسین نژاد در این باره افزود: تلاش کردیم تا تجربه تلخ مسجد سلیمان در باره میدان آزادگان شمالی تکرار نشود و افزود: پیشنهاد شد که ماموریت بهره برداری بر عهده شرکت چینی باشد تا اگر اتفاقی در میدان رخ داد و اشکالی وجود داشت خودشان بالای سر کار حضور داشته باشند و مثل مسجد سلیمان کار رها شده نماند. در عین حال شرکت نفت اروندان به عنوان بهره بردار نهایی بالای سر کار پروژه حاضر خواهد بود.

وی افزود: چینی ها در مسجد سلیمان کار را درست انجام نداده بودند و آب و نمک در میدان مخلوط شده و تاسیسات را دچار مشکل کرد در حالی که خودشان بالای سر کار نبودند. البته با مذاکراتی که صورت گرفته تا ٨٠ درصد قبول کرده اند که هزینه تعمیرات را بدهند و بعد باقیمانده پول خود را دریافت کنند.

حسین نژاد افزود: چون وزارت نفت پیش تر برای فاز دوم قولهایی را به چینی ها داده بود مجبور به این مذاکره شدیم وگرنه ما علاقه ای به این واگذاری نداشتیم، به همین دلیل فاز دوم را با ٢٥ هزار بشکه برنامه ریزی کردیم تا در فرصت مناسب از جمله کنفرانس لندن برای این پروژه سرمایه گذار مناسبی را انتخاب کنیم.

MDP فاز دوم میدان یادآوران منتظر اعلام زمان اجراست

حسین نژاد با بیان این که در باره میدان یادآوران که برنامه تولید ٨٥ هزار بشکه از آن پیش بینی شده هم طبق برنامه پیش می بریم، اما هم اکنون ٥٠ هزار بشکه تولید از آن ادامه دارد و امیدواریم تا نیمه دوم امسال به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید در یادآوران از ٨٥ هزار بشکه به ١٣٥ هزار بشکه خبر داد و گفت: در یادآوران از عراقی ها جلوتر هستیم و تولید ٣٥ هزار بشکه ای کنونی را عراقی ها ندارند. ضمن این که در نظر داشته باشید که ما با دست خالی مبارزه می کنیم در حالی که همه برندهای معتبر بین المللی در کشور عراق فعال هستند و روند فعالیت و دسترسی های ما با آنها قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل شرکت متن تصریح کرد: نمی توان این موضوع که شرکتهای چینی حاضر در غرب کارون اطلاعات میدانهای نفتی ما را به طرف آن سوی مرز (عراقی‌ها) منتقل کرده‌اند را تائید یا رد کنم و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد بسیار غیراخلاقی است.

به گزارش شانا، هادی نظرپور، مجری پروژه یادآوران هم که در این جلسه حضور داشت در توضیحی گفت: چینی ها MDP خود را برای فاز دوم یادآوران ارائه کرده اند اما در باره آن حدود ٤٠٠ کامنت داشت و هم اکنون یکی از آن موارد یعنی زمان اجرای فاز دوم تنها باقی مانده است و اگر این مورد نیز نهایی شود در عمل می توانیم کارمان را آغاز کنیم.

تکمیل چاه های میدان یاران شمالی و قول تولید تا دو سال آینده

مدیرعامل متن همچنین در باره وضع کنونی میدان نفتی یاران شمالی، گفت: برنامه تولید ٣٠ هزار بشکه در این میدان طبق برنامه پیش می رود، همچنین در یاران جنوبی نیز برنامه تولید ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه در روز را داریم و امیدواریم در اوایل سال ٩٦ در این میدان به تولید برسیم.

همچنین آرش باقرزاده، مجری پروژه یاران شمالی هم با اعلام این که این پروژه به ٤٧ درصد پیشرفت رسیده است، گفت: ٩ چاه این میدان تکمیل شده است ، ٢ چاه در حال آغاز کار هستند و دو چاه هم تا ١٠ روز آینده تمام می شود و سرانجام طبق برنامه در ابتدای سال ٩٥ به ٣٠ هزار بشکه در روز می رسید.

بهره برداری از یک واحد NGL جفیر تا پایان امسال

حسین نژاد در ادامه این نشست خبری با بیان این که علاوه بر موارد فوق شرکت متن پروژه های دیگری نظیر NGL در جفیر را دارد، اظهار کرد: این پروژه قرار است با سرمایه گذاری مشترک قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و پتروشیمی بندر امام تکمیل شود اما هم اکنون تنها از سوی پتروشیمی بندر امام و فعالیت و تامین مالی این مجموعه خیالمان راحت است؛ امیدواریم تا پایان سال یک ترین ٢٥٠ هزار متر مکعبی این مجموعه به بهره برداری برسد.

همچنین پروژه تلمبه خانه غرب کارون را در دستور کار داریم که امیدواریم در نیمه دوم امسال این پروژه هم محقق شود. علاوه بر این پروژه نیروگاه غرب کارون را هم در دستور کار داریم که شرکت مپنا در حال ساخت است و خود ما هم در بخشهایی از این پروژه همکاری داریم.

پیگیری برای سرمایه گذار در فاز دوم و سوم میدان گازی کیش

مدیرعامل متن با اعلام این خبر که فاز نخست پروژه میدان گازی کیش زمستان سال ٩٥ به بهره برداری می رسد، گفت: برای فاز دوم و سوم این پروژه نیز که در بخش دریایی قرار دارد به دنبال سرمایه گذار هستیم و تا کنون وعده هایی داده شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

حسین نژاد در عین حال از واگذاری پروژه میدان سلمان ٢ به شرکت متن خبر داد و گفت: البته هنوز کاری در این میدان انجام نداده ایم و وزارت نفت تاکید بر انجام این پروژه به صورت بیع متقابل دارد.

میدان منصوری و مخازن ذخیره سازی ارث بدی است اما تکمیلشان می کنیم

وی در ادامه درباره پروژه هایی مانند میدان منصوری و مخازن ذخیره سازی هم گفت: این پروژه ها از سالهای گذشته باقی مانده و به ما ارث رسیده است اما تلاش می کنیم با وجود همه مشکلات موجود در آینده نزدیک این موارد را هم به بهره برداری برسانیم.

وی در باره میدان آذر نیز، گفت: این پروژه که به تازگی به عنوان میدان مشترک شناخته شده باید به صورت بیع متقابل اجرا شود و خوشبختانه آزمایش نخستین چاه آن به نتیجه رسید و امیدواریم تولید اولیه آن تا نیمه دوم امسال به نتیجه برسد. حفاری در این میدان سختیهای خاصی دارد زیرا لایه های زمین و کیفیت سنگ مخزن آن بسیار فشرده است.

انتظار میدانهای مختلف برای کنفرانس لندن

حسین نژاد در مورد میدان چنگوله نیز که در حوزه مشترک قرار دارد، گفت: در این مورد هم منتظر سرمایه گذار هستیم و در کنار موارد دیگر پیشنهادی در کنفرانس لندن که قرار است شهریور ماه برگزار شوند، معرفی خواهند شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریمها گشایشی در روند اجرایی پروژه ها ایجاد شود.

پالایشگاه آفتاب هم بند "ق" شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در ادامه این نشست خبری با اشاره به مصوبه چند روز پیش شورای اقتصاد در مورد پالایشگاه آفتاب، گفت: طبق این مصوبه قرار شد تامین مالی این پروژه از محل بند "ق" صورت گیرد. البته مسئله مهم برای ما شرایط تامین مالی بند ق و شرکتهای مرتبط با آن هستند زیرا روند پیگیری آن گرفتاری زیادی دارد و مسئله دیگر این است که هزینه های ما به ریال است اما آنها به ما ارز می دهند.

وی در ادامه اعلام کرد که هم اکنون ٣٥ دکل در میدانهای آزادگان جنوبی ، یاران جنوبی و شمالی و میدان آذر حاضر و فعال هستند و افزود: مسئله ما آوردن دکل نیست و مجوزهای لازم را داریم و هر شرکتی که اعلا آمادگی کند و بتواند با یوزانس ٢ ساله تامین مالی کند ما استقبال می کنیم.

وی در باره همکاری شرکت حفاری شمال در پروژه های غرب کارون هم گفت: این شرکت در یکی از مناقصه ها شرکت کرد اما در رقابت با شرکتهای دیگر برنده نشدو در مناقصه های بعدی هم حضور نیافت، از نظر ما کار اجرایی قهر کردن ندارد و باید همه شرکتها در یک رقابت پیش بروند.

شرکتهای خارجی منتظر رفع تحریم و کنفرانس لندن هستند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه به تازگی تمایل شرکتهای خارجی برای مذاکرده زیاد شده است ، گفت: ما مشکلی برای ادامه این مذاکره نداریم و به شرکتها هم اعلام کرده ایم که می توانیم توافقها را انجام دهیم و مراحل نهایی و امضای قرارداد را به زمان بعد از رفع تحریمها موکول کنیم که آنها هم قبول کردند. البته برخی از کشورها هم منتظر رفع تحریم و برگزاری کنفرانس لندن و معرفی قراردادهای IPC هستند. بسیاری از این شرکتها شرایط خاصی را در مذاکره اعلام می کنند که با قانون اساسی ما تطابق ندارد. مثلا از شرکت انی چند روز قبل مراجعه کرده بودند اما موضوعی قطعی نشد.

می خواهند گرد و غبار کرمان را هم به نفت نسبت بدهند

حسین نژاد در ادامه با اشاره به برخی صحبتها پیرامون ارتباط فعالیتهای نفت در غرب کارون و افزایش گرد و غبار در این محدوده، گفت: وضع طوری شده است که اگر در کرمان هم غباری وجود داشته باشد به گردن نفت در غرب کارون می اندازند، در صورتی که در این مدت ورودی آب از کرخه کم شده و سدهای ایجاد شده در ترکیه ورودی آب به هورالعظیم را محدود کرده است.

وی گفت: دریچه حوضچه های موجود در هورالعظیم هم اکنون باز است، اما این حوضچه ها ورودی آبی ندارند و تنها با زه آبهای ناشی از کشت و صنعت نیشکر خوزستان پر می شوند. درعین کیفیت خاک از زمان جنگ تحمیلی در این مدت کم شده و چسبندگی پیشین را ندارد و با هر بادی گرد و غبار بلند می شود.

وی با بیان این که همه می خواهند دیوار نفت را کوتاه کنند و از آن بالا بیایند، افزود: همه جاده های ما از زمان جنگ وجود داشته و ما آنها را بهسازی کرده ایم و درعین حال وزیر نفت بارها تاکید کرده است که نمی خواهیم به قیمت تولید نفت محیط زیست را آلوده کنیم.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۴۸
شانا |
تعداد بازدید : ۴۷۹