نفت و نمایش توانمندی ایرانیان پس از سالها تحریم

نفت و نمایش توانمندی ایرانیان پس از سالها تحریم
نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی بیستمین سال برگزاری خود را تجربه می کند که در این دوره دست کم از نظر آماری در بالاترین سطح خود قرار دارد.

حضور بیش از ١٨٠٠ شرکت داخلی و خارجی، نمایشگاه نفت تهران را در ردیف بزرگترین نمایشگاههای نفت منطقه و حتی جهان قرار داده است.

برگزاری باشکوه نمایشگاه در یک کشور نمادی از توسعه یافتگی، رقابت پذیری و آمادگی برگزار کنندگان آن برای گسترش همکاریها بوده و سعى مى‌شود ضمن گسترش مبادلات خارجى و عقد قراردادهاى بازرگانى جدید، بازارهاى صادراتى و فروش داخلى توسعه یافته و با شرکاى تجارى جدید پیوند حاصل شود.

بر این اساس استقبال هرچه بیشتر از نمایشگاه و حضور پیمانکاران، سازندگان و فعالان صنعتی داخلی و خارجی در آن می تواند نشانه ای مثبت از بهبود فضای کسب وکار در کشور تلقی شده و در عین حال نوید دهنده اصلاح فرآیندهای اجرای پروژه مبتنی بر رقابت اصولی باشد.

رونق نمایشگاه بیستم صنعت نفت را از نگاهی دیگر می توان به عنوان پیش درآمد رونق اقتصادی کشور نیز ارزیابی کرد. افزایش امید به توافق نهایی ایران و ٥+١ بر سر پرونده هسته ای ایران موجب شده است تا اشتیاق حضور شرکتهای خارجی به حضور در نمایشگاه نفت بیش از سالهای گذشته بوده و این خود گواهی است بر بازار جذاب صنعت نفت ایران. اکنون تردیدی نیست که در صورت رفع فوری و کامل تحریمهای غرب بلافاصله رقابت برای همکاری با ایران آغاز شده و در این میان و به طور طبیعی شرکتهایی که پیش دست بوده اند احتمالا شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت.

در بخش داخلی نیز حضور سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و فعالان عرصه نفت چشمگیر و قابل توجه است. سخنان سال گذشته بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه نفت در اردیبهشت ماه ١٣٩٣ که از آن به عنوان مانیفست وزارت نفت نیز یاد می شود، موجب شد تا روح امید در بدنه صنعتگران داخلی دمیده شود. محور سخنان آن روز زنگنه، حمایت تمام قد دولت از سازندگان داخلی بود. کسانی که شرافتمندانه و با اتکا به توان مدیریتی، علمی، فنی و مالی خود می توانند به کمک صنعت نفت کشور آمده و پروژه های بزرگ و کوچک آن را با کیفیت و قیمت مناسب اجرا کنند.

امسال نیز همانگونه که رئیس شورای سیاست گذاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تصریح کرده است، استفاده از توان داخلی به عنوان شعار نمایشگاه و سرلوحه کارهای صنعت نفت است و در نمایشگاه بیستم با نگاهی علمی و عمیق به موضوع ساخت داخل، توسعه و تقویت شرکتهای دانش بنیان و نرم افزاری کشور پرداخته می شود.

قدر مسلم این است که تداوم این راهبرد وزارت نفت در سالهای آتی می تواند شفافیت، کیفیت و رقابت اصولی را در فضای کسب و کار نهادینه و دست افراد و شرکتهای مبتنی بر رانت را از صنعت نفت کوتاه کند. کاری که مهمترین ثمره آن احیا اعتماد عمومی و تقویت فضای امید و انگیزه برای فعالیت بیشتر برای آبادانی کشور خواهد بود.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۵۰
شانا |
تعداد بازدید : ۵۳۳