انتقاد سازندگان داخلی تجهیزات نفت از شرایط سهل‌تر برای خارجی‌ها

انتقاد سازندگان داخلی تجهیزات نفت از شرایط سهل‌تر برای خارجی‌ها
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از شرایط متفاوت موجود برای انعقاد قرارداد بین تولیدکنندگان خارجی و داخلی، تاکید کرد: ساخت 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که ال سی ارزی برای تمام تولید کنندگان داخلی باز و شرایط مشابه خارجی ها برای تولیدکنندگان داخلی نیز برقرار شود.

درویشی ، با بیان این که شرایط تحریم از نظر اقتصادی و همچنین روابط بین الملل برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد، اظهار کرد: از طرف دیگر تحریم ها فرصتی را نیز برای ما ایجاد کردند تا به توانمندی های داخلی و تولید داخلی فکر کنیم.
وی افزود: به طور طبیعی همه ملت ها برای اینکه بتوانند بین سایر کشورها جایی داشته باشند به دنبال افزایش تولید داخلی هستند، تا تعادلی را بین صادرات و واردات ایجاد کرده و تراز مثبت داشته باشند.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این که طی سال های گذشته بیشترین تحریم بر صنعت نفت،گاز و پتروشیمی اعمال شده است، اضافه کرد: در این صنعت احتیاج داریم تا سرمایه گذاری ها از طرف خارجی ها صورت گرفته و انتقال تکنولوژی صورت بگیرد؛ اما اگر این امر بدون برنامه صورت بگیرد مصیبت های به مراتب بیشتری نسبت به شرایط تحریم ایجاد می کنند.
درویشی گفت: به عنوان مثال در شرایط تحریم طی 20 سال گذشته سرمایه گذاری فراوانی برای ایجاد زیرساخت ها و همچنین تربیت نیروی انسانی انجام داده ایم، و از سوی دیگر هم با نامهربانی با ما رفتار شد و هیچ گاه دولت با شرایطی که از خارجی ها خرید می کرد از ما خرید نکرد و با همین شرایط بسیاری از سازندگان داخلی توانستند پیشرفت کنند.
وی ادامه داد: به طور طبیعی زمانی که شرکت های خارجی وارد کشور شوند قراردادهایشان را به یورو یا دلار منعقد می کنند و در چنین شرایطی نیروهای آموزش دیده ما اولین قربانیان خواهند بود، زیرا با پول ایران از محل قراردادهایی که منعقد می کنند نیروهای ما را با حقوق بالاتر جذب می کنند و در نتیجه زحمت 20 ساله برای تربیت نیروها توسط شرکتهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه شرکت های ایرانی به دلیل از دست دادن نیروهایشان از بین می روند و ممکن است شرکت های خارجی نیز پس از چند سال به بهانه هایی مانند گذشته ما را تحریم کنند و این نیروها بیکار شوند و در نتیجه خسارات بسیاری به کشور وارد شود.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به اینکه ورود شرکت های خارجی باید منوط به همکاری با شرکت های داخلی شود، اظهار کرد:به علاوه تمام قوانین حداکثر ساخت داخل باید از سوی این شرکت ها رعایت شود.
درویشی با اشاره به این که طبق قانون حداقل 51 درصد تجهیزاتی که باید در پروژه ها نصب شود باید ساخت داخل باشد، تصریح کرد: این قانون مربوط به زمین و ساختمان نیست و اینها باید 100 درصد داخلی باشد.
وی با تاکید بر این که نباید بازارمان را دو دستی تقدیم شرکت های خارجی کنیم، اظهار کرد: بازار داخلی حق تولید کننده داخلی است که مالیات و حق بیمه می پردازد و کارآفرینی می کند.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه تمام ضرر و زیان و مصیبت های دوران تحریم طی 20 سال گذشته را تولیدکنندگان داخلی تحمل کرده اند، گفت:خارجی ها از تجریم ها سود بردند زیرا کالای خود را با قیمت چند برابری فروخته اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت های خارجی باید با مشارکت یک شرکت و یا کنسرسیومی از شرکت های ایرانی در داخل کشور فعالیت کنند، ادامه داد: باید بر اجرا شدن قوانینی که بر استفاده حداکثر از تولید داخلی تاکید دارد تمرکز صورت بگیرد.
درویشی درباره خطر واردات بی رویه پس از رفع تحریم ها اظهار کرد: اگر مدیران نفتی صرفا به دلیل عجله برای اجرای پروژه ها بخواهند فقط واردات انجام دهند که مصیبت است زیرا آن تجهیزات حداقل باید 20 سال کار کنند و در نتیجه این شرکت ها پس از فروش تجهیزات 20 سال هم می خواهند که قطعات یدکی به ما بفروشند اما اگر این شرکت ها از طریق شرکت های داخلی بیایند از روز اول سهم سازنده داخلی مشخص خواهد شد.
وی هجوم بی رویه مدیران داخلی برای خرید تجهیزات خارجی را خطری خواند که شرکت های داخلی را تهدید می کند و گفت: برندهای خارجی مزایایی باری ماموران خرید نیز دارند و به علاوه دیدگاه خوبی نسبت به تولید داخل وجود ندارد و در این زمینه فرهنگسازی صورت نگرفته است.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه تاکید کرد: باور کنید که اگر یک دهم حمایتی که کشورهای اروپایی از شرکت هایشان می کنند در ایران صورت بگیرد وضعیت ما تغییر می کند اما ، ما اکنون قراردادمان را با خارجی ها به صورت ارزی و گاهی با قیمت بالاتر نسبت به سازندگان داخلی منعقد می کنیم و حتی در برخی موارد ضمانتی هم نمی‌دهند اما سازنده داخلی بدبخت است و باید با ریالی که هر روز در نوسان است کار کند.
درویشی با اشاره به اینکه در محیطی که هر روز قوانین اقتصاد و تجارت آن تغییر می کند چگونه باید کار کرد، ادامه داد: با سازندگان داخلی با ریال قرار داد می بندیم در شرایطی که باید مواد اولیه شان را با دلار تامین کنند و هیچ گاه هم حاضر به پرداخت تعدیل نیستیم که مصیبت بزرگی است و نتیجه این شده که شرکت های داخلی در حال ورشکست شدن هستند.
وی گفت: اگر با شرایطی که با شرکتهای خارجی قرارداد منعقد می شود با شرکت های داخلی نیز رفتار شود مشکلی پیش نمی آید.
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره اقدام صورت گرفته توسط وزارت نفت در زمینه ساخت 10 قلم کالای مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: قدم خوبی است که برداشته شده به شرط این که به درستی اجرا شود.
به گفته او این کالاها گروه به گروه به مناقصه گذاشته می شوند اما ظاهرا پیش پرداخت های تعیین شده کفایت اجرای پروژه های بزرگ را نمی کند.
درویشی تاکید کرد: این اقدام در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که ال سی ارزی برای تمام تولید کنندگان داخلی باز کنند و شرایط مشابه خارجی ها برای تولیدکنندگان داخلی نیز بگذارند و بر اساس قانون شرکت داخلی می توانند از تولید کننده داخلی حتی اگر قیمتش از تولید کننده خارجی بالاتر باشد خرید کند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۴۰۷