امضای تفاهمنامه 3 جانبه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه

امضای تفاهمنامه 3 جانبه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه
تفاهمنامه سه جانبه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه تا دقایقی دیگر با حضور وزرای سه کشور در عسلویه امضاء می شود.
به گزارش موج به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، تفاهمنامه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه و از آنجا به لبنان و مدیترانه به ارزش 10 میلیارد دلار تا دقایقی دیگر با حضور وزرای نفت سه کشور امضا می شود.
بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است گاز ایران از طریق یک خط لوله 5 هزار کیلومتری از مسیر عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه به کشورهای اروپایی همچون یونان ارسال شود.
داشتن منبع مطمئن تامین کننده گازی همچون میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین ویژگی خط لوله صادراتی گاز ایران، عراق، سوریه، لبنان و اروپا در مقایسه با خط لوله ناباکو است.
میدان گازی پارس جنوبی هم اکنون بیش از 16 تریلیون مترمکعب گاز قابل استحصال دارد که با مقدار تولید کنونی از آن، این میدان بیش از 80 سال دیگر گاز برای صادرات خواهد داشت.
بر این اساس بلافاصله بعد از امضای تفاهمنامه صادرات گاز میان سه کشور ایران، عراق و سوریه، یک مشاور بین المللی کار خود را در زمینه انتخاب مسیر و فاینانسور مناسب آغاز خواهد کرد و ظرف سه تا پنج سال دیگر احداث این خط لوله به اتمام خواهد رسید.
۳ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۲
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۴۰