دولت تولیدکننده و تاجر خوبی نیست«خطای دولت در ورود به امور اقتصادی»

دولت تولیدکننده و تاجر خوبی نیست«خطای دولت در ورود به امور اقتصادی»
سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: این موضوع که دولت نه تولید کننده و نه تاجر خوبی است، حقیقتی است آشکار که باید همه آن را بپذیرند و در باور واقعیت این معنا نیز اکراه نداشته باشند.
مهدی غضنفری در جمع گروهی از مدیران وزارت صنایع و معادن گفت: یکی از برنامه های جدی دولت در وزارتخانه جدید خروج از تصدی گری ها و واگذاری آن به بخش خصوصی است .


وزیر بازرگانی افزود: در شرایط فعلی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری کاملا راه را روشن کرده و دولت دیگر توجیهی برای ورود به حوزه تصدی گری ها ندارد .

 

** دولت تولید کننده و تاجر خوبی نیست

وی با بیان اینکه ، هم اکنون در دو حوزه بازرگانی و صنایع هنوز تصدی گری هایی وجود دارد که باید به بخش خصوصی واگذار شود ، افزود: این موضوع که دولت نه تولید کننده و نه تاجر خوبی است ، حقیقتی است آشکار که باید همه آن را بپذیرند و در باور واقعیت این معنا نیز اکراه نداشته باشند . به گزارش شاتا، سرپرست وزارت صنایع و معادن ادامه داد: در حال حاضر دیگر هیچ توجیهی برای ورود دولت به امور تجاری و اقتصادی وجود ندارد و کوچکترین اقدام دراین خصوص به این معنا است که راه را به خطا رفته ایم.


وی ادامه داد: وزارتخانه جدید نزدیک به 50 درصد از اقتصاد کشور را مدیریت خواهد کرد، به این دلیل تصمیم گیری و سیاست گذاری دراین وزارتخانه بر روی اقتصاد کشور اثر می گذارد . به گفته غضنفری، درحال حاضر دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی به طور کامل آماده واگذاری تدریجی مجموع فعالیت هایی است که بخش خصوصی می تواند آن را انجام دهد.


سرپرست وزارت صنایع و معادن با تاکید براینکه بخش خصوصی بسیار کیفی تر از دولت می تواند در امر سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی وارد عمل شود ، افزود: ممکن است دربخشی ، توانمند سازی بخش خصوصی مورد نیاز باشد اینکه شرکت های سرمایه گذار فعال باشند و امور تاسیس کارخانه ها را انجام دهند ، این احتمال وجود دارد که زمان بر باشد اما حقیقتا این هم باید به بخش خصوصی واگذار شود .


وی افزود: امروز توان تولید داخل به واقعیت پیوسته است پس یک هدف بعدی باید طراحی شود، هدفی که نیازمند تلاش مضاعف و انگیزه فراوان باشد و آن هدف این است که بتوانیم نقشی موثر در کشورهای اطراف و پیرامون خود داشته باشیم. غضنفری افزود: باید این اندیشه را که تولید ایرانی باید در بازارهای جهانی بدرخشد مهم بدانیم این امر نیز به نوبه خود مقدس است. ارز مورد نیاز نباید ازطریق صادرات منابع زیرزمینی کشور تامین شود. وزیر بازرگانی در پایان تاکید کرد : اگر می‌خواهیم از وابستگی به نفت که تاحدودی اقتصاد از آن نجات یافته است، به طور کامل رهایی یابیم باید تولیدات صادرات محور به گونه‌ای انجام و مدیریت شود که درآمدهای ناشی از آن بتواند دقیقا ارز مورد نیاز کشور را در تمامی حوزه‌ها تامین کند.
۳ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۳۷
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۹۵