پیش‌بینی تاثیر لغو تحریم ایران بر قیمت نفت دشوار است

پیش‌بینی تاثیر لغو تحریم ایران بر قیمت نفت دشوار است
یک مقام ارشد انرژی دولت آمریکا پاسخ به سوالات در مورد تاثیر افزایش صادرات نفت ایران بر قیمت ها را دشوار دانست و افزود: «هر کسی که به این سوال پاسخ دهد نمی تواند پیش بینی دقیقی انجام دهد».
یکی از مقامات ارشد انرژی دولت آمریکا گفت، دشوار می توان تاثیر بازگشت نفت ایران در صورت لغو تحریم ها را بر بازار جهانی نفت پیش بینی کرد.

آموس هاچستین، هماهنگ کننده امور بین المللی انرژی در وزارت امور خارجه آمریگا گفت، تاثیر توافق با ایران بر بازار جهانی نفت بستگی به تعدادی از متغیرها از جمله تولید نفت آمریکا دارد که پیش بینی آنها در حال حاضر دشوار است.

در طی چند سال گذشته، صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده که تا حدی ناشی از تحریم های آمریکا بوده است. دیگر عامل موثر در کاهش صادرات نفت ایران، کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در میادین ایران بوده که آن هم نتیجه تحریم های آمریکا بوده است.

انتظار می رود در صورت انعقاد توافق هسته ای، این محدودیت ها در زمینه صادرات و سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مدیران شرکت های نفتی اروپایی و آسیایی در ماه های اخیر مدام به ایران سفر کرده اند.

وی پاسخ به سوالات در مورد تاثیر افزایش صادرات نفت ایران بر قیمت ها را دشوار دانست و افزود: «هر کسی که به این سوال پاسخ دهد نمی تواند پیش بینی دقیقی انجام دهد زیرا آنها نمی دانند که چه سناریویی اتفاق خواهد افتاد.»

هاچستین گفت: «ما امروز در یک بازار نفت کاملا متفاوت با بسیاری از دهه های قبل قرار داریم» که این تا حد زیادی ناشی از افزایش قابل توجه تولید نفت آمریکاست.

هاچستین در ادامه گفت: «هیچ کنترل مرکزی ای بر سطح تولید (آمریکا) وجود ندارد.» بلکه تصمیمات مستقل توسط «4000 شرکت فعال» در بخش های نفت و گاز اتخاذ می شود.

این موجب کاهش توانایی اوپک برای تاثیر گذاری بر قیمت ها از طریق کاهش تولید می شود. «عربستان و اوپک هوشمند، زیرک و باتجربه هستند... آنها می دانند کدام تاکتیک در گذشته موثر نبوده و اکنون دوباره آن را امتحان نمی کنند.»

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۲۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۱۹