تولید روزانه نفت اوپک به مرز ۳۱ میلیون بشکه رسید

تولید روزانه نفت اوپک به مرز ۳۱ میلیون بشکه رسید
تولید نفت اوپک در ماه آوریل ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳۰.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید.
جدیدترین تحقیق پلاتز از اوپک و مقامات صنعت نفت نشان می دهد که تولید اوپک در ماه آوریل 30.93 میلیون بشکه در روز بوده که 210 هزار بشکه بیش از ماه مارس است. چند عضو اوپک در ماه آوریل تولید خود را افزایش داده اند.
مارگارت مک کویل، جمع آوری کننده اطلاعات مربوط به حوزه انرژی برای پلاتز گفت: «تولید اوپک به نزدیکی 31 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از سقف تولید سازمان است... اما با توجه به تاکید بر حفظ سهم از بازار و عدم هماهنگی با تولید کنندگان کلیدی خارج از اوپک، به نظر می رسد که بعید است ما شاهد تغییر سیاست تولید در نشست 5 ژوئن باشیم. اما با توجه به احتمال افزایش صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم ها، نیمه دوم سال می تواند آبستن اتفاقات زیادی باشد.»
تولید ماه آوریل اوپک در ماه آوریل که بالاترین رقم تولید از نوامبر 2012 تاکنون بود، حدود یک میلیون بشکه بیش از سقف تولید 30 میلیون بشکه ای بود که از آغاز سال 2012 تاکنون دست نخورده باقی مانده است. عربستان در نشست ماه نوامبر، به رغم کاهش شدید قیمت نفت و مخالفت برخی از اعضا این سقف تولید را حفظ کرد.
بیشترین رشد تولید متعلق به عربستان بود که با 100 هزار بشکه افزایش تولید خود را به روزانه 10.1 میلیون بشکه در روز رساند. کشورهای ایران، عراق، کویت، لیبی و نیجریه نیز به میزان کمتری تولید خود را افزایش دادند.
در اواسط ماه آوریل، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت، اوپک باید چندین درصد تولید فعلی خود را کاهش دهد تا توازن در بازارهای جهانی برقرار شود و سازمان برای افزایش صدور نفت ایران در صورت لغو تحریم ها آماده شود.سیاست نفتی اوپک تا حد زیادی بستگی به این دارد که عربستان، قدرتمندترین عضو سازمان با ظرفیت تولید روزانه 12.5 میلیون بشکه نفت، بازار را چگونه ببیند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان ماه گذشته گفت، ریاض تمایل دارد به بازگشت ثبات به بازار نفت کمک کند، اما این تنها در صورتی است که تولید کنندگان کلیدی غیر عضو اوپک هم آماده همکاری باشند.
دبیرخانه اوپک قرار است جدیدترین پیش بینی های ماهیانه خود از عرضه و تقاضای نفت را هفته آینده منتشر کند.
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۳۰
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۲۳