استانداردهای قیر نیاز به بازنگری دارد// عمر آسفالت در کشورهای توسعه یافته 20 و در ایران 3 تا 5 سال است

استانداردهای قیر نیاز به بازنگری دارد// عمر آسفالت در کشورهای توسعه یافته 20 و در ایران 3 تا 5 سال است
قائم مقام شرکت نفت جی با اعلام این که عمر آسفالت در ایران 3 تا 5 سال است، افزود: این رقم در کشورهای توسعه یافته 20 سال است و این یعنی در افق 15 ساله عددی حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به این دلیل در ایران از دست می رود.

نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، به همت اتحادیه صادرکنندگان فرـورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد. به گزارش اوپکس، مهندس ابراهیمی طی سخنانی در این همایش قیر را یک کالای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: شاید بپرسید آیا قیر می تواند کالای اقتصادی نباشد؟ بله. دوره هایی بوده که قیر کالای اقتصادی نبوده و بعنوان کالای مازاد تولید می شده است. در بیست سال گذشته با تلاش بخش خصوصی و برنامه ریزی های دولت حالا می توان گفت که قیر یک کالای اقتصادی است. وقتی از قیر بعنوان یک کالای اقتصادی صحبت می کنیم هم بدین معناست که برای آن بازار عرضه و تقاضا وجود دارد.بنابراین در مورد قیر هر دوی این ها را باید بررسی کنیم. یعنی ببینیم عرضه و تقاضا در بازار قیر چگونه است.

قائم مقام شرکت نفت جی ادامه داد: در بخش عرضه قیر وارد مسایل نظری نمی شوم فقط این نکته را بگویم که با توجه به شرایط محیطی، ایران عرضه کننده انحصاری قیر در منطقه و برخی نقاط دنیا مطرح است. وقتی یک بازیگر بصورت انحصاری در یک بازار فعالیت می کند یعنی باید تعیین کننده قیمت آن کالا باشد، اما آیا ایران در بازار قیر چنین وضعیتی دارد؟ به ضرس قاطع می توان گفت خیر. اما ما بعنوان فعال اثرگذار در این عرصه ارزو داریم ایران تبدیل به تعیین کننده قیمت شود.

قائم مقام شرکت نفت افزود:اگر تولید قیر دنیا را 100 میلیون تن در نظر بگیریم ایران چیزی حدود 4 و نیم میلیون تن قیر در دنیا تولید می کند. بنابراین یعنی این که حدود 4 و نیم درصد تولید در اختیار ایران است که این ظرفیتی بی نظیر است.

به گزارش اوپکس، وی ادامه داد:اما در مورد تقاضا، خوشبختانه بنابه دلایل مختلف تقاضا برای قیر در یک افق 5 تا 10ساله رو به رشد است. بنابراین عرضه رو به کاهش است و تقاضا افزایش دارد. این دو فاکتور نشان می دهد با یک برنامه ریزی درست می توانیم بازیگر موثری در این عرصه باشیم.

به گفته وی، شرکت نفت جی در سال گذشته 2.5 میلیون تن صادرات قیر و 1.5 میلیون تن هم توزیع داخلی داشته است. ابراهیمی تصریح کرد: این حجم یعنی در واقع 30 میلیون تن آسفالت در کشور مصرف شده که با توجه به قیمت آسفالت می توان گفت در سال 93 چیزی نزدیک به 5 یا 6 هزار میلیارد تومان آسفالت مصرف شده است. متاسفانه بدلیل شرایطی که قیر ما دارد،استانداردهایش حتما نیاز به بازنگری دارد عمر این کالا در کشور ما 3 تا 5 است و در این دوره ها مرتبا این عدد باید دوباره سرمایه گذاری شود در حالی که عمر قیر در کشورهای توسعه یافته 20 سال است یعنی در افق 15 ساله عددی حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان به این دلیل از دست می رود.

به اذعان ابراهیمی، مقدار قیر صادر شده حدود 1 تا 1.2 میلیارد دلار بوده که رتبه سوم صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

قائم مقام شرکت نفت در مورد مشکلاتی این بخش نیز اظهار داشت: متاسفانه بدلیل سیاست های نادرستی که در سالهای گذشته شاهدش بودیم، الان فعالان این عرصه در کشور نزدیک 100 تولید کننده هستند که رقم بسیار بالایی است و این واقعا یک تهدید است. ما همچنین مجبور هستیم قیر را در بورس کالا عرضه کنیم که دلیل این امر را افزایش رقابت پذیری می دانند ولی ما آن را قبول نداریم. اگر بحث رقابت پذیری است پس چرا فقط یک بورس کالا در کشور داریم؟ بنظر من آیین نامه های بورس کالا در این مورد حتما باید اصلاح شود.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۱:۲۱
تعداد بازدید : ۵۵۲