بخش خصوصی خلاق و کارآفرین بهترین مشاور دولت است

بخش خصوصی خلاق و کارآفرین بهترین مشاور دولت است
حسن خسروجردی در نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، مشاوره افراد فاقد تجربه فعالیت اقتصادی به دولت را فاقد تاثیر مطلوب دانست و گفت: بهترین مشاور برای دولت بخش خصوصی خلاقی است که از پایین به وجود آمده است و کار آفرینی می کند.

نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد. به گزارش اوپکس، حسن خسروجردی طی سخنانی در این همایش گفت: یکی از خواسته های ما از دولت تشکیل شرکت های مشارکتی بوده تا هر جا که دولت به مشکلی برخورد ما وارد شویم و کار را انجام دهیم و حتی مسئولیت اصلی هم بر عهده دولت باشد. اما این اتفاق نیافتاد. همه سازمان ها همکاری با بخش خصوصی را در زبان تایید می کنند ولی این همکاری در عمل باید رخ دهد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ادامه داد: یکی از مسائل موجود در زمینه صادرات، اضافه بودن نفت کوره و کاهش قیمت آن است، قیمت پایین نفت، فروش نفت کوره را در بازار ضعیف کرده است. به دلیل نزدیک بودن قیمت نفت به نفت کوره مقرون به صرفه نیست که مشتریان نفت کوره بخرند. در حال حاضر، اکثر انبارهای سنگاپور، چین و سایر کشور ها پر شده است و پیشنهاد فعالیت به بخش خصوصی زمانی داده می شود که تقاضا در بازار در این بخش خیلی کم شده است.

 

همایش نمایشگاه ببیستم

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که از زمانی که دولت بخش خصوصی را به رسمیت شناخت و برخی کارها را به آن واگذار کرد، این واگذاری ناقص انجام شد.

وی یکی از مشکلات موجود را اعتبار دانست و اظهار داشت: در تمام دنیا نفت اعتبار محور است؛ به این معنا که اگر بخش خصوصی بخواهد وارد فروش نفت خام شود، نمی تواند به بازار بین الملل پول بدهد و بدون داشتن پالایشگاه، با پالایشگاهی دیگر وارد مذاکره بشود. زیرا بخش خصوصی توان پرداخت نقدی را ندارد و بانک ها نیز در سطحی نیستند که جوابگوی صنعت نفت و گاز پتروشیمی باشند.

خسروجردی تصریح کرد: بنابراین  مشکل اینجاست که واگذاری بدون اعتبار سنجی به بخش خصوصی انجام شده است. شرکت ها باید اعتبار سنجی شوند اگر صلاحیت دریافت کالای اعتباری را دارا هستند واگذاری صورت بگیرد، در غیر این صورت مجموع شرکت هایی که دارایی آنها کمتر از میزان تقاضایشان از شرکت نفت است با شراکت و حمایت تضاربی دارایی و اعتبارشان را از تقاضایشان بالاتر ببرند. عدم توجه به اعتبار در خصوصی سازی بعد از اصل 44 بزرگترین ضعف در واگذاری های کشور است.

به گزارش اوپکس، وی ایجاد شرکت های مشترک یکی از بزرگترین راه حل ها برای ممانعت از به وجود آمدن بابک زنجانی های این صنعت برشمرد و تاکید کرد: در اینجا مهم این است که اعتبار محوری از کشور نباید خارج شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: همچنین مشاوره گرفتن از افرادی که تنها به لحاظ علمی پختگی دارند و هیچ تجربه ای ندارند، کمکی به دولت نمی کند. بهترین مشاور برای دولت بخش خصوصی خلاقی است که از پایین به وجود آمده است و کار آفرینی می کند. پشتیبانی و شخصیت دادن به بخش خصوصی، عاملی است که باعث کارآمدی بخش خصوصی می شود.

وی در ادامه به موضوع بنکرینگ اشاره کرد . گفت: در حوزه بانکرینگ نیز ما نیاز به تغییر داریم. برای اجرای پروژه های بانکرینگ می توانیم با اندونزی ارتباط برقرار کنیم. وقتی به اندازه کافی در خلیج فارس بانکرینگ داریم، معنا و فایده ای ندارد که این فعالیت را در خلیج فارس ادامه بدهیم. بخش خصوصی می تواند در خارج از کشور این فضا را ایجاد کند؛ اما نباید اعتبار محوری و اعتبار سنجی فراموش شود.

خسروجردی در پایان یادآوری کرد: کار دیگری که باید انجام شود ایجاد باشگاه شرکت های خوشنام بین المللی است. این شرکت ها بدون شناخت یکدیگر به صرف عضویت در این باشگاه می توانند اعتباری با هم مبادله کنند.  یکی از روش هایی که ما به راحتی می توانیم بازار به دست بیاوریم و با کشور های دیگر مبادله کنیم، ایجاد چنین باشگاهی است.

 

 

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۲:۳۸
تعداد بازدید : ۸۰۵