معاون وزیر نفت : راهی جز توجه واقعی به بخش خصوصی نداریم

معاون وزیر نفت : راهی جز توجه واقعی به بخش خصوصی نداریم
معاون وزیر نفت گفت: ما در کشور هیچ راهی نداریم جز اینکه توجه واقعی به بخش خصوصی داشته باشیم.

به گزارش اوپکس، دکتر معظمی، معاون وزیر نفت طی سخنانی در نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، گفت: بنا بود با ابلاغ سیاستهای اصل 44 از اقتصاد دولت فرما خارج شده و به سمت خصوصی شدن پیش برویم اما متاسفانه آنچه که در عمل اتفاق افتاد بزرگ تر شدن دولتی ها و خصولتی ها بود که باعث بی سامانی شد، چرا که تا وقتی امور در دست شرکت های دولتی بود اوضاع سر و سامانی داشت اما با سپرده شدن کار بدست خصولتی هایی که توان و تخصص لازم برای انجام کارها را نداشتند اقتصاد کشور ضررهای زیادی را متحمل شد و بهره وری آنها بشدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: ما در وزات نفت وارث چنین مجموعه ای بودیم که هر قسمتش را شرکتی جداگانه مدیریت می کرد و از طرف دیگر مسئولیت کار طبق قانون بر عهده وزارت نفت بود. دکتر معظمی افزود: در واقع سال 93 سال بسیار سختی برای ما بود اما خداوند متعال توفیق داد تا با همکاری خانواده صنعت نفت این سال سخت را به خوبی پشت سر بگذاریم، به عنوان مثال در سال گذشته ظرفیت تولید گاز کشور را 125 میلیون متر مکعب افزایش دادیم و در سال گذشته هیچ محدودیتی برای واحد های تولید کننده نداشتیم اگر چه در عمل ما با واقعیت تلخ مصرف بی رویه انرژی مواجه هستیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران 9 برابر ژاپن، 2.2 برابر عربستان و 3.5 برابر جهان است و این مسئله زنگ خطری برای اقتصاد کشور است. حال باید دید ما در قبال این معضل چه باید بکنیم؟

وی تصریح کرد: ما طبق قولی که به نظام و مجلس و دولت داده ایم تا پایان سال ظرفیت تولیدی گاز کشور را 200 میلیون متر مکعب در روز اضافه خواهیم کرد. در حوزه تولید نفت خام نیز علیرغم اینکه ما با تحریم مواجه هستیم و ناچار شدیم تولید خود را کاهش دهیم اما در سال 93 با وجود تحریم ها صادرات نفت ما از آنچه که مجلس تصویب کرده بود 8 درصد بیشتر بود.

وی هدف تحریم ها را به زانو درآوردن کشور دانست و گفت: اما ملتی که جنگ را پشت سر گذاشت تحریم ها را هم پشت سر خواهد گذاشت. در سال 57 ظرفیت تولید پتروشیمی کشور 5 میلیون تن و تولید 2.4 میلیون تن بوده است. اما سال گذشته ظرفیت به 60 میلیون تن رسیده است واین قابل انکار نیست. این ظرفیت امسال به 66 میلیون تن خواهد رسید.

معظمی افزود: ما برنامه داریم ظرفیت تولید نفت را تا 740 هزار بشکه در روز افزایش دهیم، کارهای اجرایی این برنامه انجام شده و تا سال 97 وارد مدار تولید خواهد شد. ما به اوپک هم اعلام کرده ایم راه را برای ما بازکنید، ما در حال آمدن هستیم.

وی خطاب به مدیران شرکت های صادرکننده فرآورده های نفتی حاضر در همایش گفت: شما که صادرکننده هستید می دانید در اختیار گرفتن بازار بسیار سخت است و از آن سخت تر حفظ بازار و افزایش سهم در بازار است. متاسفانه در سالهای اخیر سهم بازار ما توسط برخی از کشورها که دوست ما هم هستند گرفته شده است، البته نمی توان گله کرد. بازار قاعده خودش را دارد. ما فکر می کنیم امکان اینکه ظرفیت صادراتمان را به یک میلیون بشکه در روز با رفع تحریم ها برسانیم امکان پذیر است. چون ظرفیت و توانش را داریم.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: سال 93 مجلس تحت عنوان بند «ق» تبصره 2 مجوزی طلایی به وزارت نفت داد. طبق این مجوز به وزارت نفت اختیار داده شد تا سقف 100 میلیون دلار از محل صرفه جویی در برنامه هایی که موجب افزایش تولید در بخش نفت، پتروشیمی و بهره وری شود، سرمایه گذاری کند. به عنوان مثال سال گذشته تنها در این صنعت 80 میلیارد دلار طرح در شورای اقتصاد تصویب شده و از امسال اجرایی می شود که عمده آن را بخش خصوصی باید عهده دار شود.

وی یکی از این طرح های مهم را گاز رسانی به 2 میلیون و 300 هزار خانوار با 12 هزار میلیارد تومان اعتبار تا سال 97 دانست و ادامه داد: برای صرفه جویی در انرژی نیز برنامه داریم. یکی از بازارهای اصلی در این حوزه نیست همین است. یکی از این طرح ها تعویض 10 میلیون بخاری با بازده پایین در کشور است که همه را باید بخش خصوصی انجام دهد.

در سالهای اخیر اتفاقی افتاده که جرات ریسک پذیری از مدیران ما گرفته شده است. این در شرایط تحریم کشور اصلا زیبنده نیست. با افزایش تولید گاز، ما در سال 94 بخش عمده گاز نیروگاهها را تامین خواهیم کرد و در عوض سوخت مایع این نیروگاهها آزاد شده و بخش عمده آن صادر خواهد شد. همچنین امسال بر اساس دستور وزیر نفت باید 20 میلیون تن مازوت و گازوئیل صادر شود که بسیار کار سختی است.

وی گفت: فرصت بسیار استثنایی پیش آمده است. حجمی که شما در حال حاضر مدیریت می کنید بسیار کم است. وزیر نفت چند جلسه برای اجرایی شدن این طرح ها داشتند. بخشی از این امر به عهده امور بین الملل است اما بخشی دیگر بر عهده بخش خصوصی است.

معظمی به همکاری مناسب وزارت نفت با مجلس نیز اشاره کرد و گفت: من بعنوان وزارت نفت اعلام می کنم که ما با مجلس هیچ مشکلی نداشته ایم و بیشترین همکاری را مجلس با ما در این حوزه داشته است، مجلس در سال 94 هر آنچه که ما لازم داشتیم در اختیار قرار داد که جای تشکر دارد.

دکتر معظمی اظهار داشت: در شرایط تحریم نمی توان با رفتارهای خودتحریمی از این سد گذشت. لذا باید ریسک پذیر و با جرات باشیم. به یقین این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. اما ما در وزارت نفت برای هر دو سناریوی لغو و یا تداوم تحریم ها آمادگی داریم.

معظمی ابراز امیدواری کرد، امسال با توجه به نامگذاری مقام معظم رهبری، بخش دولتی و خصوصی همدل تر باشند و راه گفتگو را بیشتر تمرین کنند.

به گزارش اوپکس، وی ادامه داد:  بخش خصوصی نباید انتظار داشته باشد که هر آنچه از وزارت نفت می خواهند انجام شود، ما از شما می خواهیم که اولا فضای همکاری را بوجود آورید و دائما انتظاراتتان در حد اختیارات قانونی ما باشد. سوم از ما چیزی را نخواهید که می دانید نمی توانیم انجام دهیم. بیایید و بیاییم کمک کنیم به افزایش صادرات غیر نفتی کشور از طریق سرمایه گذاری در بخش هایی که عمدتا نرم افزاری است. ما در سال گذشته 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم و امسال این عدد بسیار بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر نفت در پاسان گفت: در حال حاضر تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی عبادت است و ما همگی باید در این زمینه اهتمام داشته باشیم.

گفتنی است، نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، به همت اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد. 

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۰۴
تعداد بازدید : ۵۳۶