جزییات درخواست سه کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی برای از سرگیری واردات نفت از ایران

جزییات درخواست سه کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی برای از سرگیری واردات نفت از ایران
نظام تحریم های وضع علیه ایران به سرعت در حال فروپاشی است به طوری که در کمتر از یک هفته و در حالی که هنوز تحریم ها به طور رسمی رفع نشده اند، سه کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی خواستار واردات نفت از ایران شده اند.
به گزارش ایرنا، پس از مذاکرات لوزان سوئیس و قرائت بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان سوئیس، موج جدید مذاکرات نفتی ایران با سایر کشورها آغاز شد.

همزمان با پایان مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوئیس، سفر هیات های اقتصادی و نفتی خارجی به ایران آغاز شد به طوری در هفته جاری نمایندگان شرکت نفتی انی ایتالیا با بیژن نامدار زنگنه دیدار کردند.

از جمله نگرانی هایی که در خصوص صادرات نفت خام ایران، پس از لغو تحریم ها مطرح می شد، امکان عدم بازگشت خریداران قدیمی و سنتی نفت ایران بود، زیرا برخی کارشناسان ادعا می کردند نفت کشورهایی که دارای نفتی مشابه نفت ایران هستند، جایگزین و بازار از دست ایران خارج شده است.

اما مذاکرات روزهای اخیر نشان داده که نفت ایران همچنان برای بازار جذاب بوده و مشتریان خاص خود را دارد به طوری که مشتریان سابق تمایلی ندارند که به راحتی از آن دست بکشند.

در یک هفته اخیر، مقامات سه کشور آفریقای جنوبی، لهستان و اندونزی، خواستار از سرگیری واردات نفت از ایران شده و خود را برای رفع تحریم ها آماده می کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت در هفته گذشته با تینا جومت پترسون وزیر انرژی آفریقای جنوب درباره همکاریهای ایران و آفریقای جنوبی در بخشهای نفت و گاز ی دیدار و گفتگو کرد.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره جزییات این دیدار اظهار داشت: آنها به دنبال خرید نفت خام، فرآورده های نفتی، گاز، مواد پتروشیمی و همچنین مشارکت در طرح های نفتی کشورمان هستند.

آفریقای جنوبی پیش از تحریم های سال ٢٠١٢ یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران بوده است، به طوری که این کشور در ماه پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد.

تا پیش از تشدید تحریم ها، آفریقای جنوبی، بزرگترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است.

لهستان دومین کشوری است که خواستارفروش نفت ایران به پالایشگاه های این کشور شده است. این کشور اروپایی قصد دارد نفت خام ایران را برای پالایشگاه های خود خریداری کرده و یا آنکه آن را به پالایشگاه های سایر کشورهای اروپایی ارسال کند.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت پس از دیدار با هیات سیاسی و اقتصادی لهستان در این خصوص اظهار داشت: در این دیدار درباره امکان صادرات نفت خام ایران به پالایشگاههای لهستان صحبت هایی انجام شد.

وی افزود: مهمترین محور این مذاکرات، بررسی همکاری در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و بکارگیری نیروهای متخصص در صنعت نفت است.

در هفته گذشته برخی منابع از خریداری یک محموله میعانات گازی ایران توسط بزرگترین شرکت پالایشی لهستان خبر دادند که البته تکذیب شد.

براین اساس، ادعا شده بود که بزرگترین پالایشگر نفت لهستان(پی.کی.ان.اورلن)یک محموله میعانات گازی ایران را به پالایشگاه مازیکیایی (Mazeikiai) خود در لیتوانی تحویل داده است. معامله گران اعلام کرده بودند که این محموله ١٢٢ هزار تنی به بندر بوتینگه ترانزیت شده است.

مشتری بعدی نفت خام ایران یک مشتری قدیمی از قاره آسیاست که پیش از تحریم از ایران نفت وارد می کرده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از تمایل اندونزی برای افزایش همکاری های نفتی و واردات نفت از ایران خبر داده و می گوید: در دیدار با مقامات این کشور، توافقهای اولیه برای صادرات بیشتر نفت و احداث یک پالایشگاه و نیروگاه در اندونزی انجام شد.

پیش از این قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت به ایرنا گفته بود: مذاکرات ابتدایی با اندونزی برای صادرات نفت انجام شده، اما مذاکرات قطعی و نهایی هنوز آغاز نشده است.

وی اظهار داشته بود: برای صادرات نفت به اندونزی مشکلات فنی وجود دارد لذا باید بررسی کرد که آیا پالایشگاه های این کشور امکان جذب نفت خام ایران را دارند یا خیر؟

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرده بود: اندونزی برای دریافت نفت ایران مشکلی با تحریم ندارد، زیرا اندونزی جزو کشورهایی است که می تواند در شرایط فعلی از ایران نفت دریافت کند.

چندی پیش یک مقام ارشد اندونزیایی از آمادگی این کشور برای واردات نفت از ایران خبر داده و اظهار داشته بود: دولت این کشور طرحی را اجرا می کند که براساس آن واردات مستقیم نفت خام از تولیدکنندگان برای اطمینان از ذخایر نفت پالایشگاه های داخلی در درازمدت افزایش می یابد.

اندونزی در حال حاضر روزانه ظرفیت پالایش یک میلیون بشکه نفت را دارد که حدود دو سوم تقاضای این کشور را تامین می کند و به معنی این است که این کشور باید برای پر کردن این شکاف روزانه بیش از 500 هزار بشکه فرآورده های سوختی وارد کند.
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۵۲۳