تمایل اروپایی‌ها به واردات گاز ایران

تمایل اروپایی‌ها به واردات گاز ایران
نایب رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ضرورت های صادرات گاز ایران به اروپا و کشورهای آسیایی را تشریح کرد و گفت: کشورهای اروپایی به دلیل اینکه نمی خواهند فقط به گاز روسیه وابسته شوند تمایل به واردات گاز از ایران دارند.

محمد پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره امکان صادرات گاز ایران به اروپا در دوران جدید، اظهار کرد: به طور کلی روسیه نمی خواهد رقیبی مثل ایران برای صادرات گاز به اروپا داشته باشد و اگر قصد داریم به اروپا گاز صادر کنیم، راحت ترین راه برای این کار مسیر ترکیه است.

وی معتقد است: ایران باید ظرفیت صادرات گاز خود به ترکیه را افزایش دهد و با مذاکره با طرف ترک، آن ها را به این نتیجه برساند که دو برابر میزان واردات گاز به ایران ترانزیت دهند.

پارسا با بیان اینکه ترک ها تمایل بیشتری برای خرید گاز از ایران دارند، ادامه داد: باید به گونه ترک ها را قانع کنیم که مسیر ترانزیت ایران باشند؛ نه اینکه آن ها از ایران گاز بخرند و بعد به کشورهای اروپا بفروشند.

نایب رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: وقتی این اجازه از سمت ترکیه به ایران داده شد مسیر به سمت آلمان، اتریش و کشورهای اروپای مرکزی باز خواهد شد و می توان خط لوله را از ترکیه به سمت اروپا ادامه داد.

پارسا با بیان اینکه اروپایی ها برای اینکه می خواهند برای روسیه رقیبی ایجاد کنند تمایل به واردات گاز از ایران دارند، عنوان کرد: هیچ کشوری نمی خواهد به یک منبع وابسته باشد؛ همانگونه ای که ترک ها با ایران گران‌تر از روس‌ها قرارداد گازی بسته‌اند. یعنی گازی که از ایران می خرند نسبت به گازی که از روسیه می خرند گران تر است. ترکیه این اقدام را انجام داد چون قصد داشت به یک منبع وابسته نباشد.

رییس فدراسیون صادرکنندگان انرژی و صنایع وابسته ایران همچنین معتقد است که اگر از امروز بحث مذاکرات به شکل تدریجی شروع شود به دلیل مشکلات زیاد چند سال زمان می برد تا مذاکره برای صادرات گاز به اروپا و سایر کشورهای آسیایی به نتیجه برسد.

وی همچنین گفت: این امکان وجود خواهد داشت که ایران به هند گاز صادر کند و برای این کار می توان خط لوله ای از پاکستان به هند عبور داد. از سوی دیگر ایران می تواند از مسیر افغانستان به چین هم گاز صادر کند.

نایب رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره چگونگی تعیین قیمت مناسب گاز تصریح کرد: باید با روس ها و قطری ها روی قیمت گاز تعامل مثبتی داشته باشیم و رقابت مخربی با آن ها نداشته باشیم که باعث شود قیمت گاز پایین بیاید.

پارسا با بیان اینکه ایران می تواند از حجم بالای گاز ترکمنستان خریداری کند، ادامه داد: برای اینکه ترکمنستان در صادرات گاز رقیب ایران نشود نیاز است که ایران گاز ترکمنستان را بخرد و آن را به اروپا صادر کند، چون هر کشوری گاز بیشتری بخرد به میزان بیشتری هم می تواند بفروشد.

رییس فدراسیون صادرات کنندگان انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: از طریق خط لوله ارمنستان این امکان وجود دارد که به گرجستان صادرات گاز داشته باشیم و از طریق خط لوله جدید نیز به اروپا گاز صادر کنیم.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۵۱۷