رشد ناپایدار قیمت نفت

رشد ناپایدار قیمت نفت
در آوریل ٢٠١٥ قیمت نفت بیشترین رشد ماهانه خود در ٦ سال گذشته را تجربه کرد. در این مدت، قیمت نفت نسبت به کمترین رقم ماه ژانویه حدود ٥٠ درصد افزایش یافت.
  • به گزارش پایگاه اینترنتی داون، با وجود این رشد به نظر می رسد که روند صعودی قیمتها پایدار نباشد. در حال حاضر برخی کارشناسان معتقدند، با توجه به دهها میلیون بشکه نفت خام آفریقای غربی، آذری و دریای شمال که بدون مشتری مانده اند، در بازارهای فیزیکی ارتباطات ضعیفی وجود دارد.

    کارشناسان می گویند: بنیادهای بازار از رشد پایدار قمیتها حمایت نمی کنند؛ تولید بیشتر از تقاضاست؛ در همین حال با عرضه گسترده نفت از سوی عراق و عربستان، تولید اوپک در ماه آوریل به بالاترین سطح در بیش از ٢ سال گذشته رسید. همچنین در این ماه تولید نفت خام و میعانات گازی روسیه نیز با ثبت رقم ١٠,٧١ میلیون بشکه در روز به بالاترین سطح از زمان فروپاشی شوروی رسید. البته نفت ایران را نیز نباید نادیده گرفت.

    از سوی دیگر، با وجود کاهش تعداد دکلهای حفاری آمریکا به کمترین رقم در ٢١ هفته اخیر، ظاهرا تولید نفت خام این کشور نه تنها کاهش نیافته است بلکه پیش بینی میشود با افزایش مواجه شود. در سه ماه نخست امسال شرکت نفتی دوون انرژی پیش بینی خود از تولید نفت را ٢٥ تا ٣٥ درصد افزایش داد. شرکت نوبل انرژی نیز در اقدامی مشابه از افزایش حجم تولید خود در سال ٢٠١٥ خبر داد.

    مت اسمیت تحلیلگر انرژی جهانی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان بی سی گفت: در حال حاضر ٥ هزار چاه نفت حفاری شده در آمریکا وجود دارد که هنوز کامل نشده اند. اگر این چاهها تکمیل شوند و به تولید برسند، صدها هزار بشکه نفت اضافی وارد بازار خواهد شد و این در حالی است که ما همین الان هم با مازاد عرضه روبه رو هستیم.

    پیش بینی توقف رشد قیمت نفت در حالی صورت گرفته که عده ای از تحلیلگران می گویند: بازار در سال آینده به تعادل خواهد رسید و پس از آن باید منتظر افزایش دوباره قیمتها بود.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۲۳
تعداد بازدید : ۴۹۷