برابری رشد انتشار دی اکسید کربن با رشد اقتصادی جهان

برابری رشد انتشار دی اکسید کربن با رشد اقتصادی جهان
داده‌های مقدماتی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که رشد انتشار میزان دی اکسید کربن دنیا در بخش انرژی پارسال متوقف شده و این توقف برای نخستین بار در ۴٠ سال اخیر با افزایش رشد اقتصادی همراه بوده است.

به گزارش شانا و به نقل از معاونت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آزانس بین المللی انرژی که جایگزین ماریا فن در هوفن، مدیر اجرایی اسبق این آژانس می شود، گفت: من امیدوارم که بشریت قادر باشد با تغییرات آب و هوایی، مهمترین تهدیدی که ما امروزه با آن روبرو هستیم، مقابله کند.

انتشار جهانی دی اکسید کربن در سال ۲٠١۴، ٣٢,٣ میلیارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نداشته است. داده های آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تلاش‌ برای کاهش تغییرات آب و هوایی ممکن است در آینده تاثیرهای خیره کننده ای به دنبال داشته باشد.

با توجه به شاخصهای IEA، کاهش رشد انتشار می‌تواند ناشی از تغییرات الگوی مصرف انرژی در چین و در کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه (او یی سی دی) باشد؛ در چین و در سال ٢٠١٤ انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر مانند انرژیهای آبی، خورشیدی و بادی به دست آمد و در نتیجه ذغال سنگ کمتری سوزانده شد.

در کشورهای عضو او یی سی دی نیز توسعه پایدار، شامل ارتقای بازده انرژی و استفاده بیشتر از انرژیهای تجدیدپذیر مدنظر بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ۴٠ سال گذشته که نسبت به جمع‌آوری داده‌های انتشار دی‌اکسیدکربن اقدام کرده است. تنها ٣ بار در سالهای ١٩۸٠، ١٩٩۲ ، ۲٠٠٩ نسبت به پارسال، میزان انتشار کاهش و یا توقف داشته، که همیشه با کاهش رشد اقتصادی همراه بوده است؛ اما در سال ۲٠١۴ رشد اقتصادی دنیا سه درصد بوده است.

جزئیات بیشتر در این باره در گزارش ویژه آژانس که در ژوئن ۲٠١۵ منتشر می شود، خواهد آمد، این گزارش شامل تحلیل کارشناسان درباره احتمال کاهش قیمت سوختهای فسیلی و نیز دستیابی به اهداف زیست‌محیطی بدون تاثیر بر رشد اقتصادی است و نیاز بخشهای انرژی در کشورهای چین و هند را بررسی می کند.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۱۸
تعداد بازدید : ۵۶۸