رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز : استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اتحادیه ها از رویکردهای ستاد است

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز : استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اتحادیه ها از رویکردهای ستاد است
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعامل دو سویه بین اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفت،گاز و پتروشیمی با ستاد را فرصتی در راستای تحقق اهداف مبارزه با قاچاق فرآورده های سوختی دانست و گفت: رویکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده از ظرفیت های قانونی بخش خصوصی به ویژه اتحادیه های صنفی است.

به گزارش اقتصاد پنهان، مهندس «حبیب الله حقیقی» در ملاقات اعضای اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز روی داد،افزود: تسهیل تجارت قانونی از دیگر اهداف ستاد است اما این اقدام به معنای تسامح در مقابله با قاچاق نیست و ستاد در امر مقابله با قاچاق کاملا جدی است.
حقیقی ستاد را مرجع عالی سیاستگذاری و نظارتی در مبارزه با قاچاق دانست که در مقام مطالبه از دستگاه های اجرایی قرار دارد و لازم است که دستگاه های اجرایی سالانه برنامه های خود در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ارایه و به تصویب این ستاد برسانند.
وی ادامه داد: ستاد نیز مبتنی بر برنامه های ارایه شده در بخش های کاری و اقدامات انجام شده مطالباتی خواهد داشت.
حقیقی وقوع قاچاق در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی را موجب ضربه به بازارهای صادراتی این محصولات دانست و گفت: قاچاق فرآورده های نفتی ضمن تخریب تجارت و صادرات قانونی منافع صادر کنندگان را هدف قرار می دهد.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام آمادگی اتحادیه بزرگ صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی کشور به منظور مقابله با قاچاق این فرآورده ها را کمکی به فعالان در این بخش و خدمتی به مجموعه اعضای این اتحادیه دانست و گفت: جلوگیری از قاچاق فرآورده های نفتی موجب رونق بازار این فرآورده ها و فعالان در این بخش خواهد شد.
وی با استقبال از اعلام آمادگی این اتحادیه گفت: در دوره جدید مدیریتی ستاد تعامل سازنده ای با اتحادیه ها برقرار شده و در تلاش هستیم در سال جاری از این ظرفیت استفاده بیشتری انجام شود.
حقیقی از مصادیق همکاری اتحادیه ها را استفاده از ظرفیت کارشناسی این اتحادیه ها در فرآیند صدور تسهیلات صادراتی برای واحد های تولیدی حوزه محصولات نفتی و همچنین صدور سوخت تقطیری عنوان کرد و خاطر نشان کرد: رویکرد ستاد بهره مندی بیشتر از این ظرفیت ها است.
وی با اشاره به اعمال مدیریت مطلوب وزارت نفت در توزیع سهمیه فرآورده های نفتی در سال 1393 گفت: در سال گذشته 7.5 درصد معادل 18 میلیون لیتر در روز صرفه جویی در مصرف فرآورده های اصلی پالایشگاهی داشتیم .
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این میزان کاهش در مصرف فرآورده های نفتی را دستاورد بزرگی برای کشور دانست و گفت: مجموعه اقدامات موجب شد تا کشور وارد باشگاه صادرکنندگان فرآورده های پالایشگاهی شود.
حقیقی ظرفیت قابل ملاحظه پاایشگاهی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر صادرات رسمی فرآورده های پالایشگاهی ظرفیت قابل ملاحظه ای داریم که از آن جمله می توان به صادرات رسمی این محصولات به بازار کشورهای همسایه اشاره کرد.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود تقاضا و بازار های هدف در کشورهای همسایه را موجب کاهش قاچاق فرآورده های نفتی در این کشورها اعلام کرد.

**نقش بخش خصوصی رونق اقتصاد است
معاون برنامه ریزی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه ب قاچاق کالا و ارز نیز در این مراسم با تاکید بر نقش بخش خصوصی در رونق اقتصاد گفت: با توجه به سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اصل 44 قانون اساسی باور و اعتقادمان بر این است که بایستی از فعالیت های مولد بخش خصوصی حایت شود.
«سید علیرضا گلستانی زاده » با تاکید بر تداوم رویکردهای  ستاد در این زمینه گفت: تغییری در جهت گیریهای ستاد در یک سال و نیم گذشته ایجاد نخواهد شد.

**اعلام آمادگی برای تقویت نظارت
اعضای هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت،گاز و پتروشیمی در این ملاقات اعلام آمادگی کردند که از ظرفیت های این اتحادیه برای تقویت نظارت بر فعالیت واحد های تولیدی عضو با هدف پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی یارانه ای  استفاده کنند.
اعضای این اتحادیه با تقدیر از همکاریهای ستاد در دوره مدیریتی جدید روابط دو طرف را نزدیک و کراگشا دانستند.
در این ملاقات اتحادیه صادر کنندگان نفت،گاز و پتروشیمی از ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور بازدید از نمایشگاه نفت،گاز و پتروشیمی که در نمایشگاه بین المللی تهران برقرار است دعوت به عمل آوردند.
همچنین مقرر شد مهندس حقیقی در همایش این اتحادیه در حاشیه این نمایشگاه که فردا برگزار می شود سخنرانی کند.
اتحادیه صادر کنندگان نفت،گاز و پتروشیمی بزرگترین تشکل حوزه نفت و گاز کشور در بخش خصوصی به شمار می روند و بعد از دولت بزرگترین صادر کننده کشور به شمار می روند .
صادرات این اتحادیه که شامل 350 عضو است بالغ بر 20 میلیارد دلار در سال است.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۵۲۴