نمایش جهش صنعت نفت برای دوران پس از تحریم

نمایش جهش صنعت نفت برای دوران پس از تحریم
بیستمین نمایشگاه نفت، گاز ، پتروشیمی و پالایش و پخش، در حالی به پایان رسید که مهمترین دستاورد آن، نمایش عزم جدی و آمادگی مجموعه صنعت نفت کشور برای ورود به عصر پس از تحریمها و آغاز دورانی جدید در حیات اقتصادی و صنعتی کشور بود.

برگزاری نمایشگاه بیستم نفت به لحاظ زمانی از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار بود. این نمایشگاه در شرایطی برگزار شد که تحریمهای نفتی کشور بویژه در حوزه سرمایه گذاری و فناوری چهارمین سال خود را سپری کرد و از سوی دیگر، در پی دیپلماسی فعال دولت یازدهم و برداشتن گام نهایی برای توافق هسته ای با غرب برپایه توافق لوزان، فضای جدیدی در تعامل ایران با اقتصاد جهانی و امید به رفع محدودیتها و تنگناهای اقتصادی برداشته شد.

  • در این شرایط نمایشگاه بین المللی نفت می توانست آزمونی جدی برای نشان دادن توان و آمادگی بخشهای داخلی صنعت نفت برای رویارویی با شرایط جدید باشد که خوشبختانه هم نمایشگاه از عهده این وظیفه به خوبی برآمد و هم مجموعه صنعت نفت،  توان و اعتبار حرفه ای و صنعتی خود را به نمایش گذاشت.

    آنچه بیش از همه در این آوردگاه صنعتی خودنمایی می کرد، دستاوردهای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی در حوزه بالادستی و پایین دستی صنعت نفت بود که در دوران تحریمهای اقتصادی رقم خورده بود به گونه ای که می توان اذعان داشت در بسیاری از بخشهای صنعتی نفت، کشور به خودکفایی رسیده و برداشتن تحریمهای اقتصادی ارزش افزوده ای برای صنعت نفت به دنبال ندارد. بنابراین، هدف متفاوت حضور فعال شرکتهای ایرانی در نمایشگاه بیستم بیشتر ارسال این پیام به مجموعه صنعت نفت بود که فعالان داخلی به سطح قابل قبولی از توانمندی فنی و مدیریتی در حوزه نفت رسیده اند و می توانند بسیاری از خلاءهای صنعت نفت را پر کنند.

    این انگیزه و هدف اما توأم با بیم و امیدهایی بود. بیم از این بابت که با پایان تحریمهای اقتصادی، آنها به فراموشی سپرده شوند و فرصتهایی که در دوران تحریم برای افزایش توان رقابتی آنها ایجاد شده بود، به یکباره از بین برود. این نگرانی و بیم البته خیلی زود با سیاستهای اعلامی از سوی مدیریت کلان صنعت نفت کشور به امید تغییر یافت.

    تأکید بر ساخت ١٠ قلم کالای اساسی صنعت نفت در داخل کشور و فراهم کردن مقدمات ساخت واقعی این کالاهای استراتژیک در کشور و توسط شرکتها و متخصصان داخلی،  اعلام ساخت حدود ١٨ هزار قطعه صنعتی موردنیاز صرفاً بخش حساس و استراتژیک حفاری نفت و گاز در داخل کشور، امضای حجم بالایی از توافقات در دوره برگزاری نمایشگاه برای استفاده از توان فنی و مهندسی شرکتهای داخلی در حوزه های بالادستی و پایین دستی، فعال شدن دانشگاههای بزرگ و صاحب برند فنی و مهندسی در بخشهای مطالعاتی اکتشاف میدانهای نفتی و گازی و مهمتر از همه اعلام این سیاست که در قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکتهای خارجی، شرکتهای ایرانی به صورت واقعی و با هدف انتقال فناوری و افزایش توان و سطح مدیریتی باید سهیم و شریک باشند و در نهایت اهتمام وزارت نفت برای عملیاتی کردن مجوز سرمایه گذاری یکصدمیلیارد دلاری و ٥٠ هزار میلیارد ریالی در حوزه نفت و گاز براساس ماده ١٥ قانون رفع موانع تولید از جمله این سیاستهای راهبردی برای توسعه صنعت نفت کشور است که با استقبال بخشهای دولتی و خصوصی صنعت نفت مواجه شده است. این سیاستها بخصوص سیاست آخر، می تواند جهش واقعی صنعت نفت را با اتکا به توانمندیهای داخلی فراهم کند.

    علیرضا سلطانی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۵۷۲