باز پرداخت فاینانسهای خارجی پتروشیمی تا ٢٠١٨ خاتمه می یابد

باز پرداخت فاینانسهای خارجی پتروشیمی تا ٢٠١٨ خاتمه می یابد
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: بازپرداخت ١,٥ میلیارد دلار از فاینانسهای قدیمی صورت گرفته در صنعت پتروشیمی تا سال ٢٠١٨ به اتمام می رسد.

علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بازپرداخت فاینانسهای خارجی طرحهای پتروشیمی با وجود تحریمها، محدودیتهای مالی و بانکی در سالهای گذشته بازپرداخت شده است.

  • وی با اشاره به فاینانس حدود ٦ میلیارد دلاری طرحهای پتروشیمی در دولتهای هفتم و هشتم اظهار داشت: اوج بازپرداخت این فاینانسها در سال ١٣٩٠ بود و هم اکنون روند این بازپرداخت رو به کاهش است.

    مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نهایی شدن فاینانس کشور چین در باره پنج طرح بزرگ پتروشیمی به ارزش هفت میلیارد دلار در سال ٩٣ اشاره کرد و گفت: هم اکنون کار اجرایی در این طرحها به سرعت آغاز شده است، به عنوان مثال طرح پتروشیمی مسجد سلیمان تا پایان فروردین ماه امسال بیش از هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    بساق زاده افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجموع ١٥ طرح در حال اجرای صنعت پتروشیمی را برای تامین منابع مالی به کشور چین معرفی کرده، همچنین حدود ١٢ طرح پتروشیمی دیگر نیز برای تامین منابع مالی به صندوق توسعه ملی واگذار شده است، البته برخی طرحهای تازه مانند پتروشیمی های پردیس ٣ و تخت جمشید از سوی خود سهامدارن این شرکت تامین مالی می شود.

    به گزارش شانا، تولید محصولات پتروشیمی ایران در سالهای ٩٢ و ٩٣ به ترتیب ٤٠,٥ و ٤٤.٥ میلیون تن بوده است، پارسال نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠ درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

    در سال ٩٢ بیش از ٧١ درصد از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور استفاده شد، پارسال این میزان به بیش از ٧٨ درصد افزایش یافت و پیش بیی می شود امسال نیز این روند افزایش ادامه داشته باشد.

    قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند.

    با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولتهای گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح تازه که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر می رود.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۴۸۴