همکاریهای ایران و آفریقای جنوبی در حوزه نفت و انرژی

همکاریهای ایران و آفریقای جنوبی در حوزه نفت و انرژی
رئیس اتاق بازرگانی ایران به برنامه دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و خدمات مهندسی در حوزه نفت و انرژی اشاره کرد و گفت: بندرعباس و بندر ژوهانسبورگ می‌توانند دو نقطه مهم برای آغاز همکاریهای مشترک اقتصادی شرکتهای ایرانی و آفریقایی در نظر گرفته شود.
  • خانم مایت انکوانا ماشابانه، وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی، عصر دیروز (یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ماه) با حضور در اتاق بازرگانی ایران با غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران دیدار و در باره مسائل اقتصادی گفتگو کرد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار به برنامه دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و خدمات مهندسی در حوزه نفت و انرژی اشاره کرد و گفت: بندرعباس و بندر ژوهانسبورگ می‌توانند دو نقطه مهم برای آغاز همکاریهای مشترک اقتصادی شرکتهای ایرانی و آفریقایی در نظر گرفته شود.

    شافعی از دستیابی به اهداف مشترک در برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقا ابراز امیدواری کرد و افزود: در سالهای پس از انقلاب اسلامی، مبارزات مردم آفریقای جنوبی برای جلوگیری از تبعیض نژادی و حرکت به سوی دموکراسی همواره به عنوان یک الگو مورد تحسین ملت ایران بوده است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران به امضای ٩٠ سند همکاری و برگزاری ١٢ کمیسیون مشترک میان ایران و آفریقای جوبی اشاره و تصریح کرد: باوجود روابط خوب دیپلماتیک، روابط اقتصادی در سطح پایین قرار دارد که باید این روابط نیز بیش از گذشته تقویت شود.

    وی سفر وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی به همراه هیئت بازرگانان و نمایندگان مجلس این کشور به ایران را نقطه عطفی برای آینده روابط اقتصادی دو کشور دانست و عنوان کرد: فعالان اقتصادی و تجار باید در زمینه های متنوع کاری مانند معدن و صنایع معدنی، عمران و ساختمان، پتروشیمی، دارو، فولاد، کشتیرانی، حمل و نقل و سرمایه گذاری برای رشد مناسبات، قدم بردارند.

    تحریمها علیه ایران غیرقانونی و غیر منطقی است

    در ادامه این دیدار، مایت انکوانا ماشابانه، وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی نیز به سابقه همکاریهای سیاسی و اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: بارها گفته‌ایم تحریمها علیه ایران غیرمنطقی، غیرمنصفانه، یک جانبه و غیرقانونی است.

    وی افزود: تحریمها تاثیر منفی بر همه ما به عنوان شریکان تجاری ایران دارد و منتظر نمی‌مانیم تا تحریمها رفع شود سپس با ایران تجارت کنیم، بلکه همواره تلاش کرده‌ایم روابط خود را با ایران در همه زمینه ها گسترش دهیم، زیرا ایران در دوران مبارزه با رژیم آپارتاید در کنار ما بود.

    وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی تصریح کرد: آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران شریکان طبیعی اقتصادی و دروازه های ایده آلی برای ورود به مناطق پیرامونی یکدیگر هستند.

    ماشابانه عنوان کرد: سرمایه گذاریهای آفریقای جنوبی در ایران مناسب بوده است و همچنین ما متعهد به تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و فعالان صنعتی، تجاری و اقتصادی دو کشور از این فرصت برای ایجاد هر چه بیشتر همکاریهای عینی و ملموس استفاده می کنند.

    وی با بیان این که ظرفیت همکاریهای دو کشور باید عملیاتی شوند، گفت: مبادلات تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی پارسال افزایش ٥٠ درصدی داشته است.

    وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی با اشاره به این که پارسال تبادل هیئتهای تجاری میان دو کشور سرعت بیشتری یافت، افزود: هیئتی که هم اکنون در ایران حضور دارد بزرگترین هیئت تجاری، اقتصادی و صنعتی آفریقای جنوبی است که تاکنون در ایران حضور یافته است و ٤٥ مقام عالیرتبه دولتی و ٦٠ نفر از فعالان اقتصادی آفریقای جنوبی حضور دارند، همچنین جمعی از نمایندگان مجلس از احزاب مختلف آفریقای جنوبی این هیئت را همراهی می‌کنند.

    ماشابانه تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی آفریقای جنوبی و ایران بزرگترین کمیسیون مشترک آفریقای جنوبی در خاورمیانه است و اراده مشترک سیاسی میان دولتهای دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه ها بویژه اقتصادی، جدی است.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۷۵۲