فروپاشی قیمت نفت، یک طرح آمریکایی - سعودی بود

فروپاشی قیمت نفت، یک طرح آمریکایی - سعودی بود
شبکه خبری ویدئویی برخط ریل نیوز آمریکا به نقل از یک نظامی سابق این کشور اعلام کرد، طرح آمریکایی - سعودی کاهش قیمت نفت، یک جنگ اقتصادی است.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، خبرنگار این شبکه خبری برخط در مصاحبه اختصاصی با پروفسور لری ویلکرسون نظامی بازنشسته و استاد کاج ویلیام اند مری واقع در شهر ویلیامزبورگ ویرجینیا از وی پرسید: در فروپاشی اخیر قیمت نفت، دیدیم که عربستان قیمت نفت برنت را به کانال 40 دلار در هر بشکه رساند. اکنون قیمت نفت برنت به کانال 60 دلار در هر بشکه برگشته است. سوال این است که عامل اصلی کاهش بی سابقه قیمت های نفت چه بود؟

ویلکرسون گفت: عامل چیزی است که من آن را نوع جدیدی از جنگ اقتصادی می نامم.

وی ادامه داد: اگر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برگردیم، می بینیم که آمریکا و اوپک (در اصل سعودی ها) قیمت های نفت را کاهش دادند و آن را برای نفت های پایه به کمتر از 15 دلار در هر بشکه رساندند. کاهش قیمت نفت، در کنار هزینه های جنگ در افغانستان، موجب فروپاشی شوروی شد، زیرا مهمترین منبع درآمد این کشور، فروش نفت بود. 

ویلکرسون اظهار داشت: آنچه شما اکنون مشاهده می کنید، چیزی است که در گذشته نیز شاهد آن بوده ایم، تلاش برای رسیدن به اهداف مشابه با استفاده از کمیسیون تجارت آتی کالای آمریکا. 

این استاد دانشگاه افزود: اگر به قوانینی که لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده اند نگاه کنید و یا هر آنچه عامل گمانه زنی ها به ویژه در مورد نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت دریای شمال بوده را بررسی کنید می بینید همه در همین راستا بوده است. 

این نظامی کهنه کار ادامه داد: تلاش های آنها بود که قیمت نفت برنت را به بیش از 140 تا 150 دلار در هر بشکه برساند تا چین تنبیه شود. آنها می خواستند به اقتصاد چین صدمه بزنند. چین بیشتر نفت مورد نیاز خود را از خلیج فارس وارد می کند.

ویلکرسون گفت: اما با وجود این، من فکر می کنم این یک جنگ خطرناک اقتصادی است و علایم آن در حال نمایان شدن است. برای مثال تیم کاری رییس جمهور در زمینه موضوعات اقتصادی، یک فرمت جدیدی به کار خود داده و با استفاده از تیم حفاظت در مقابل سقوط، می کوشد از اقتصاد در مقیاس کلان استفاده کند. آنها می کوشند از اقتصاد و قدرت اقتصادی برای صدمه زدن به مردم کشورهای دیگر بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه های آمریکا، عربستان را عامل کاهش قیمت نفت معرفی و اعلام کردند که این کشور قصد ضربه زدن به نفت شیل آمریکا را دارد، آیا شما می گویید آمریکا در این کار در کنار عربستان بوده است؟ گفت: من می گویم، مساله فراتر از عربستان است، این کشور برای کارهایش نباید مجوز آمریکا را داشته باشد اما یقینا به اشاره آن نیاز دارد. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: من فکر می کنم کاهش قیمت نفت باید هدفی فراتر از کاهش موقت استخراج نفت شیل در آمریکا را دنبال کند و مسایل مهم ژئواستراتژیک در ورای آن است. روسیه و چین از اهم این مسایل هستند و جالب می شود که ببینیم، پوتین نیز در آن بخش از تلاش ها که به چین صدمه می زند، همکاری می کند. 

خبرنگار پرسید: مساله اوکراین و کریمه و حوادثی که حول و حوش آنها رخ می دهد آیا برای بالا بردن قیمت نفت است؟

ویلکرسون جواب داد: بله، برای بالا بردن قیمت نفت است. این رخداد همزمان با کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد. خبرنگار پرسید: عربستان چه نفعی از کاهش قیمت نفت می برد؟ می دانم که آنها با ایران میانه خوبی ندارند اما فکر می کنم که می خواهند روسیه را به خاطر حمایت از بشار اسد تضعیف کنند. بنابراین سعودی ها حتما هدف اصلی شان از کاهش قیمت نفت، سقوط بشار اسد است. 

ویلکرسون پاسخ داد: مسایل دیگری نیز علاوه بر این وجود دارد، سعودی ها نمی خواهند قیمت نفت بقدری بالا باشد که استفاده از انرژی های جایگزین را توجیه پذیر کند. نمی خواهند روزی برسد که هیچ مشتری برای نفت نباشد و انرژی های پاک و بهتری جای سوخت های فسیلی را بگیرند. 

وی ادامه داد: آنها درگیر چنین مسایلی نیز هستند، آنها نه می توانند قیمت نفت را خیلی بالا ببرند و نه می توانند آن را خیلی پایین بیاورند.
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۰۰
تعداد بازدید : ۵۱۸