مرد اول نفتی ترکمن‌ها در تهران

مرد اول نفتی ترکمن‌ها در تهران
همزمان با سفر معاون رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، دور جدید مذاکراتی نفت و گازی ایران و ترکمنستان انجام شد و پیش بینی می‌شود به زودی سند جدید همکاری نفت و گازی بین دو کشور امضا شود.

 با سفر «بای مراد خوجه محمد‌اف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز به تهران دور جدید مذاکرات نفت و گازی ایران و ترکمنستان در تهران آغاز شده است.

بر این اساس مرد اول نفت و گازی دولت ترکمنستان با حسن روحانی رئیس جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و گفتگو کرده و پس از انجام مذاکرات روز گذشته مسافر عسلویه پایتخت گازی ایران شده است.

مهدی یوسفی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور ترکمنستان از فازهای پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از آب‌های خلیج فارس بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است که ۵۰ درصد گاز ایران و هشت درصد از منابع شناخته شده گاز جهان را در خود جای داده است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ایران به منظور افزایش تولید گاز از پارس جنوبی تا سقف ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز، تصریح کرد: هم اکنون ایران روزانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب از پارس جنوبی گاز طبیعی برداشت می کند و بر اساس برنامه ریزی تا پایان سال ۹۶ تمامی فازهای باقیمانده این میدان مشترک گازی به بهره برداری می رسد.

یوسفی با اشاره به زیر ساخت‌های منطقه ویژه پارس و ظرفیت های سرمایه گذاری اظهار داشت: قابلیت سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی این منطقه فرصت‌هایی را پیش روی سرمایه گذارن قرار داده و شرکت نفت با ارایه مشوق‌هایی از ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این منطقه استقبال می کند.

بای مراد خوجه محمد‌اف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز در بازدید از منطقه ویژه پارس پیشرفت‌های ایران در عرصه نفت و گاز منطقه را منحصر به فرد دانست و افزود: ترکمنستان آماده ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی با ایران  است به طوری که در ملاقات با رئیس جمهور و وزیر نفت ایران بر توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور تاکید شد و این امیدواری وجود دارد که با امضای اسناد همکاری شاهد تحولی بزرگ در سطح روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان باشیم.

این عضو کابینه دولت عشق آباد با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری فروانی که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود دارد، بیان کرد: پیشرفت‌های ایران در صنعت نفت قابل تحسین است و ما خواستار تبادل تجربه در امور نفت و گاز میان دو کشور هستیم و با توافق‌های انجام شده شاهد گام‌های موثری در این زمینه باشیم.

از سوی دیگر، معاون رئیس جمهور ترکمنستان از پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید و گزارش هایی مبنی بر کاهش گاز سوزی در این پالایشگاه عظیم گازی به وی ارائه شده است.

موذنی سرپرست مدیریت پالایشگاه سوم مجتمع گازی پارس جنوبی با بیان اینکه پالایشگاه سوم با تولید بیش از ۵۲ میلیون مترکعب گاز در روز، بیشتر از ظرفیت طراحی، تولید دارد، گفت: این در حالی است که پایداری تولید این پالایشگاه در سال گذشته ۱۰۰ درصد بوده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این پالایشگاه با وجود افزایش تولید چشمگیر و قابلیت اطمینان و پایداری بسیار بالا، موفق شده است که میزان سوزاندن گاز در مشعل‌هایش را نسبت به مقدار طراحی، ۸۰ درصد کاهش دهد، خاطرنشان کرد: این یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های گازی ایران در زمینه حفاظت و صیانت از محیط زیست است.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۴۶۴