لزوم بکارگیری ابزار ژئومکانیک در برداشت صیانتی از میدانها

لزوم بکارگیری ابزار ژئومکانیک در برداشت صیانتی از میدانها
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که کشور ما در استفاده از این شاخه از علم مکانیک نوپاست، اظهار کرد: بکارگیری ابزار ژئومکانیک یکی از مسائل مهم در برداشت صیانتی است.

  • حمیدرضا کاتوزیان صبح سه شنبه ٢٢ اردیبهشت ماه در نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با تاکید بر این که دو موضوع برداشت صیانتی و ازدیاد برداشت با عنوان اولویتهای صنعت نفت در دستور کار مراکز دانشگاهی و مجموعه وزارت نفت قرار دارد، گفت: مهمترین مسئله در مدل مشارکت در تولید میدانها، مسئله صیانتی بودن عملکرد در برداشت است و این موضوع با توجه به سوابق شرکتهای خارجی در قراردادهای آنها زمینه نگرانی را فراهم می کند و ما باید این موضوع را در مدل تازه قراردادهای نفتی مورد توجه قرار دهیم.

    وی با بیان این که شناخت و مدیریت صحیح در مخزن برای برداشت صیانتی اهمیت دارد، اظهار کرد: باید برای برداشت صیانتی از میدانهای کشور، سرمایه گذاری، هزینه مادی و نیروی انسانی داشته باشیم.

    رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر این که بکارگیری ابزار ژئومکانیک یکی از مسائل مهم در برداشت صیانتی است، یادآور شد: کشور ما در استفاده از این شاخه علم مکانیک نوپاست اما کشورهای خارجی استفاده خوبی از این علم داشته اند.

    کاتوزیان با اشاره به این که متاسفانه به دلیل عدم شناخت و استفاده از منابع کشور، هزینه های زیادی را بابت اشتباهات در حفاری و تعیین محل حفاری داشته ایم، گفت: به دلیل نداشتن این علم مخاطره های زیادی در برداشت میدانها صورت گرفته که می توان علت اصلی را نبود مدیریت و شناخت کافی عنوان کرد.

    وی تأکید کرد: علم ژئومکانیک نفت، تفسیر و تحلیل شرایط زمین را به ما می دهد و وسیله ای است برای اکتشاف و حفاریهای قطعی که با کمترین میزان خسارت و هزینه عملیات را پیش ببریم.

    رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به کافی نبودن بانک اطللاعات در میدانهای بزرگی نظیر اهواز، گچساران و یا مارون گفت: علت نداشتن بانک اطلاعات کافی در این میدانها، نداشتن مطالعات ژئومکانیک است و ضرورت دارد تأخیر موجود در استفاده از این علم را هرچه زودتر جبران کنیم.

    کاتوزیان با اشاره به امکانات و آزمایشگاههای پژوهشگاه صنعت نفت برای انجام مطالعات ژئومکانیک نفت تصریح کرد: امکانات فعلی پاسخگوی مراجعان هست اما ما نیز باید مطابق شرایط روز و آخرین پیشرفتها خودمان را تجهیز کنیم و آزمایشگاه فعلی پژوهشگاه جامعیت لازم را برای آزمایشهای پیشرفته ژئومکانیک نفت ندارد.

    وی با تأکید بر این که مطالعات صورت گرفته در ژئومکانیک نفت باید واقع بینانه و پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشد، افزود: در دانشگاهها برای سرعت جواب گیری، واقع نگری را قربانی آموزش نیروها می کنند، اما در فضای واقعی باید شرایط واقعی را نیز در نظر بگیریم.

    کاتوزیان در پایان به تلاش بیشتر برای گسترش این علم تأکید کرد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۵۴۲