تا دهه آینده نفت زیر ١٠٠ دلار خواهد ماند

تا دهه آینده نفت زیر ١٠٠ دلار خواهد ماند
سازمان کشورهای صادرکننده نفت معتقد است، طی دهه آینده نفت خام دوباره در سطح بشکه ای ١٠٠ دلار خرید و فروش نخواهد شد. این نگاه بدبینانه ای است که اوپک را وادار می کند برای تاثیرگذاری بر بازار دوباره به اعمال سیاست محدودیت تولید روی آورد.

  • به گزارش پایگاه خبری وال استریت ژورنال، در گزارش راهبردی که هفته گذشته ارائه شد، اوپک چند سناریو را مورد توجه قرار داد. در خوشبینانه ترین سناریو، اوپک پیش بینی کرده که قیمت نفت در سال ٢٠٢٥ در محدوده ٧٦ دلار در هر بشکه خواهد بود. این پیش بینی نشان میدهد، اوپک نگران این است که رقبای آمریکایی بتوانند با قیمتهای پایین سازگار شوند و عرضه نفت را در سطوح بالا حفظ کنند. اوپک همچنین این احتمال را نیز در نظر دارد که در سال ٢٠٢٥ هزینه های نفت خام به کمتر از ٤٠ دلار در هر بشکه برسد. در زمان ارائه برنامه راهبردی اوپک یکی از نمایندگان گفت: نفت ١٠٠ دلاری در هیچیک از سناریوهای اوپک به چشم نمی خورد.

    با پیشرفت و توسعه فناوریهای استخراج نفت شیل، عرضه نفت آمریکا افزایش پیدا کرد. این وضعیت یکی از دلایل کاهش تاریخی قیمت نفت خام بود و اوپک مدتی است با این کاهش قیمت دست به گریبان است.

    به طور معمول، در چنین وضعیتی اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمتها و آرام کردن جو بازار دست به کاهش تولید و عرضه نفت خود میزند. اما سال گذشته این سازمان تصمیم گرفت این روش را به کار نگیرد. در عوض، برخی اعضای اوپک به ویژه عربستان سعودی به امید حفظ مشتریان موجود، نفت بیشتری به بازار تزریق کردند که به سقوط قیمتها منجر شد. این اعضا معتقد بودند که نفت ارزانتر موجب حذف برخی رقبا به ویژه تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا میشود چون هزینه های تولید آنها بالاست.

    به گفته منابع آگاه، انتظار میرود با گزارشی که هفته گذشته در نشست وین ارائه شد، دوباره موضوع سهیمه بندی تولید اعضای اوپک مورد توجه قرار گیرد. برنامه سهمیه بندی از سال ٢٠١١ کنار گذاشته شده بود.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۶۶۱