تحقق افزایش ضریب بازیافت در گرو به کارگیری فناوری های نوین است

تحقق افزایش ضریب بازیافت در گرو به کارگیری فناوری های نوین است
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت اعلام کرد: تحقق افزایش ضریب بازیافت مخازن در گرو پیشرفت فناوری های موجود در کشور و استفاده از علم ژئومکانیک است.
محمدرضا مقدم در نخستین کنفرانس ملی ژئو مکانیک نفت که صبح امروز (22 اردیبهشت ماه) در پژوهشگاه نفت نفت برگزار شد، با بیان اینکه طی دهه اخیر کشورهای غربی با تکیه بر علم ژئومکانیک توانسته اند حوزه های غیر تجاری را در عرصه تجارت احیا کنند، توجه بیش از پیش به علم ژئومکانیک را خواستار شد.

مقدم تصریح کرد: با به کارگیری علم ژئومکانیک تبدیل حوزه های غیر تجاری به تجاری ممکن می شود؛ در نتیجه با استفاده از این علم می توانیم در بازار انرژی تاثیر گذاری بیشتر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این تجاری سازی نفت غیر متعارف و دور از باور بود، افزود: هم اکنون میانگین بهای شیل اویل (Shale Oil) و شیل گس (shale Gas) بین 40 تا 70 دلار است و این در حالی است که به دلیل دسترسی به فناوری برای کشورهای صادر کننده صرفه اقتصادی دارد.

معاون پژوهش فناوری وزیر نفت با بیان این که میادین مشترک اصلی و مهم کشور برای مطالعات فناورانه در اختیار دانشگاه ها و موسسات دانش بنیان قرار گرفته اند، اظهار کرد: اگر در صدد افزایش ضریب بازیافت هستیم باید در مورد علم ژئومکانیک اقدامات تاثیرگذار انجام دهیم تا توسعه تکنولوژی و فناوری صورت گیرد.

وی در خصوص ارتباط و همکاری تنگاتنگ میان پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و حوزه های عملیاتی تاکید کرد و گفت: نتیجه مطلوب از این همکاری و تبادل دانش تعریف چند پروژه مهم و توسعه فناوری برای آینده صنعت نفت است.

به گزارش NIOC، نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، انجمن علمی ژئومکانیک نفت ایران و دانشگاه شاهرود، درمرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه نفت برگزار می‌شود.

بررسی‌های تکتونیکی در ژئومکانیک نفت، بررسی‌های لرزه‌ای و میکرولرزه‌ای، پتروفیزیک، آزمون‌های آزمایشگاهی و برجا، روابط تحلیلی و مدل‌های رفتاری، مدل‌سازی ژئومکانیکی، کاربرد ژئومکانیک در حفاری،کاربرد ژئومکانیک در تولید، پایش و مدیریت ریسک و موضوعات خاص در ژئومکانیک از محورهای این کنفرانس دو روزه است.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۵۶۴