تلاش عربستان برای حفظ جایگاه خود در بازار نفت جهان

تلاش عربستان برای حفظ جایگاه خود در بازار نفت جهان
شرکت نفتی آرامکوی عربستان اعلام کرد قصد دارد بیشتر هزینه های خود را در طی دهه آینده صرف تولید کند تا جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را حفظ نماید.
شرکت نفتی آرامکوی عربستان در گزارش سالانه خود تصریح کرد که بیشتر هزینه های خود را در طی دهه آینده صرف تولید خواهد کرد تا جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را حفظ نماید.
این شرکت دولتی عربستان با اشاره به فعالیت های اکتشافی و تولیدی اعلام کرد: «بیشتر این هزینه ها در فعالیت های بالادستی خواهد بود تا اطمینان حاصل کنیم که ظرفیت ذخیره کافی را داریم تا اگر اختلالی رخ داد، بتوانیم به تثبیت بازار جهانی نفت کمک کنیم.»
آرامکو اضافه کرده که در کوتاه مدت نیز برای افزایش تولید گاز طبیعی جهت تامین نیازهای داخلی رو به افزایش عربستان سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت اعلام نکرده که دقیقا چه رقمی را صرف سرمایه گذاری در این زمینه ها خواهد کرد.
آرامکو اخیرا یک برنامه سرمایه گذاری عظیم را که ظرفیت تولید این شرکت را به 12 میلیون بشکه در روز رساند، تکمیل کرده است. آرامکو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که قصد دارد ارتقاء ظرفیت تولید میدان نفتی شیبه به روزانه یک میلیون بشکه نفت را در آوریل 2016 یعنی زودتر از زمان مورد انتظار به اتمام برساند. پیشتر مقامات سعودی زمان تکمیل این طرح را پایان 2016 یا اوایل 2017 اعلام کرده بودند.
اما آرامکو در گزارش خود هیچ اشاره ای به توسعه میدان نفتی خوریس، دیگر پروژه بزرگ این شرکت نکرده است. در این گزارش همچنین اعلام شده که در پایان سال 2014، میدان نفتی مانیفا، متعلق به آرامکو به ظرفیت کامل تولیدی خود یعنی 900 هزار بشکه در روز رسیده است.
شرکت آرامکو در سال گذشته، به طور متوسط 9.5 میلیون بشکه نفت تولید کرد که بیش از 62 درصد صادرات آن به کشورهای آسیایی ارسال شد.
صادرات نفت خام عربستان در سال گذشته اندکی کاهش یافت و به 2.544 میلیارد بشکه معادل 6.7 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در سال 2013، 2.677 میلیارد بشکه، معادل 7.3 میلیون بشکه در روز بود.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۵۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۲۹