صف مشتریان نفتی ایران طولانی شد

صف مشتریان نفتی ایران طولانی شد
ایران در حال گفتگو با مشتریان احتمالی اروپایی و غربی درباره صادرات نفت خود است نشانه ای که بیانگر اطمینان این کشور به لغو زودهنگام بخش عمده یا تمام تحریمهای سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اویل پرایس، حسین وفایی مدیرعامل شرکت نفت پارس ایران می‌گوید: این شرکت‌ گفتگوهای غیرمستقیمی را با شرکت نفتی رویال داچ شل یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی جهان که به از سرگیری فعالیت در ایران ابراز تمایل کرده، داشته است.

به گفته وزیر نفت ایران دیگر شرکت‌های غربی از آلمان، ایتالیا وهلند نیز در حال پیروی از شرکت شل هستند.

در همین حال وفایی تاکید دارد که سرازیر ‌شدن شرکای انرژی احتمالی می‌تواند برای ایران مشکل‌ساز باشد. وی گفت: اگر تحریم‌ها لغو شوند بسیاری از شرکت‌های رقیب وارد بازار ایران می‌شوند و این امر شرایط سختی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که وفایی تاکید دارد، ایران در حال پس گرفتن سهم خود در بازار انرژی جهان است که پس از اعمال اولین تحریم‌های هسته‌ای در 9 سال قبل شروع به کوچک ‌شدن کرد. صادرات نفت ایران از زمان تشدید تحریم‌های غرب در سال 2012 بیش از 50 درصد کاهش یافت و از 2.5 میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید.

به گفته مهدی حسینی مسئول تیم بازبینی قرار‌داد‌های نفتی ایران بخشی از منافع شرکت‌های انرژی غربی، شرکت‌های روسی و چینی در قرار‌داد‌های جدید نفتی ایران است.

وی افزود: شرکت‌های نفتی بین‌المللی از مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی ایران به شدت استقبال کرده‌اند. آنها منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها هستند.

جزییات قرار‌داد‌های جدید نفتی تا زمان برگزاری یک کنفرانس انرژی در لندن در ماه سپتامبر مشخص نخواهد شد، اما به‌ طور کلی براساس قرار‌داد‌های سنتی بیع متقابل ایران خواهند بود، اما برای اینکه برای شرکت‌های انرژی خارجی جذاب باشد اصلاحاتی در آنها ایجاد شده است.

حتی شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال آغاز گفت‌وگوهایی با مسئولان انرژی ایران درباره آینده همکاری‌ها هستند.

هفته گذشته گروهی از مقامات شرکت‌های نفتی آمریکایی و سرمایه‌گذاران ظاهرا برای مذاکره درباره از سرگیری فعالیت‌ها در ایران در صورت لغو تحریم‌ها به تهران سفر کردند.

گزارشات رسانه‌ای هویت این مقامات را اعلام نکردند، اما عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که این سفر مشخصا نشان می‌دهد که صنعت نفت جهان مایل به از سرگیری تجارت با ایران است.

اگر تحریم‌ها برداشته شوند، فعالیت‌های تجاری زیادی برای انجام وجود خواهد داشت.

بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در حال حاضر 30 میلیون بشکه نفت را انبار کرده و در صورت لغو تحریم‌ها تولید نفت ایران می‌تواند در سال 2016 روزانه حدود 700 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

این اولین‌ بار نیست که ایران تقریبا با قاطعیت از لغو زودهنگام تحریم‌ها سخن می‌گوید. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چهاردهم آوریل از اوپک خواست که برای بازکردن فضای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت تولیدی خود را کاهش دهد.

نشست بعدی اوپک برای بررسی این موضوع پنجم ژوئن در وین برگزار می‌شود.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۷:۱۲
تعداد بازدید : ۵۹۳