آرامکو: تقاضای نفت جهان تا 25 سال آینده به 111 میلیون بشکه در روز می‌رسد

شرکت نفتی آرامکو اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضای نفت جهان در سال 2040 از حدود روزانه 93 میلیون بشکه به 111 میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شرکت نفتی آرامکو عربستان در گزارش سالانه خود برای سال 2014 اعلام کرد که طی یک دهه آینده بخش عمده‌ بودجه تولید نفت خود را به حفظ جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین نفت خام جهان اختصاص خواهد داد.

این شرکت با اشاره به اکتشاف و تولید نفت افزود: بخش عمده‌ای از این بودجه صرف فعالیت‌های بالادستی برای تضمین حفظ ظرفیت مازاد تولید نفت خام به منظور کمک به برقراری ثبات در بازار جهانی نفت در مواقع بروز اختلال اختصاص داده خواهد شد.

آرامکو افزود: در کوتاه‌مدت این شرکت همچنین برای ارتقای تولید گاز طبیعی به منظور تامین تقاضای روزافزون داخلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

شرکت نفتی آرامکو یک برنامه سرمایه‌گذاری‌ گسترده را تکمیل کرده که ظرفیت تولید این شرکت را به 12 میلیون بشکه در روز می‌رساند.

آرامکو در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که قصد دارد توسعه میدان نفتی شیبه را در آوریل 2016 به یک میلیون بشکه در روز برساند.

بیشتر مقامات این شرکت به‌طور ضمنی گفته بودند که این اتفاق در پایان سال 2016 و اوایل 2017 رخ خواهد داد، اما آرامکو به اطلاعات بیشتری درباره‌ توسعه میدان نفتی خوریس دیگر پروژه نفتی بزرگ عربستان اشاره نکرد.

در پایان سال 2014 میدان نفتی منیفه تقریبا به ظرفیت کامل تولید 900 هزار بشکه در روز رسید.

آرامکو سال گذشته به‌طور متوسط روزانه 9.5 میلیون بشکه نفت تولید کرد که از این مقدار بیش از 62 درصد به آسیا صادر شد.

صادرات نفت خام این شرکت در سال گذشته قدری کاهش یافت و به دو میلیارد و 544 میلیون بشکه (6.7 میلیون بشکه در روز) رسید. این در حالی است که صادرات این شرکت در سال 2013، دو میلیارد و 677 میلیون بشکه (7.3 میلیون بشکه در روز) بود.

این در حالی است که تولید فرآورده‌های نفتی و صادرات آنها افزایش یافته، چرا که آرامکو پالایشگاه‌های جدید بیشتری را به بهره‌برداری رسانده است.

این شرکت همچنین افزود: ذخایر نفت و گاز این شرکت به سطح بی‌سابقه‌ 261 میلیارد و 100 میلیون بشکه نفت و 294 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی رسیده است.

آرامکو همچنین افزود: کارخانه گاز وسیط انتظار می‌رود امسال به بهره‌برداری برسد، اما کارخانه گاز طبیعی فضیل 2019 بهره‌برداری خواهد شد.

همچنین تاسیسات گازی مدائن پایان سال 2016 به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت نفتی آرامکو اضافه کرد: کارخانه‌های گازی وسیط، مدائن و فضیل روی هم رفته بیش از پنج میلاد فوت مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز عربستان خواهد افزود.

آرامکو در سال 2014 تولید 11.3 میلیارد فوت مکعب گاز را پیش‌بینی کرده بود که نسبت به 2013، سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۴۳
تعداد بازدید : ۶۶۳