دیسپچینگ در شرکت نفت برای اولین بار ایجاد می‌شود

دیسپچینگ در شرکت نفت برای اولین بار ایجاد می‌شود
مجری طرح ایجاد دیسپچینگ در شرکت ملی نفت ایران از اجرای این طرح - برای اولین بار در تاریخ تولید نفت خام در کشور- طی دو تا سه سال آینده خبر داد.

امیر مسعود جباری راد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه پروژه دیپچینگ در شرکت ملی نفت ایران با هدف جمع‌آوری دقیق اطلاعات مربوط به تولید نفت خام در حال اجراست گفت: این طرح  باید طی مدت دو تا سه سال آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح اطلاعات به صورت تمام اتوماتیک جمع آوری خواهد شد گفت: طبق برنامه پنجم توسعه شرکت ملی نفت  ایران مکلف است که از کل تبادلات تولید تا مصرف اطلاعات دقیق ارائه کند تا به صورت یکپارچه ثبت شود.

مجری طرح ایجاد دیسپچینگ در شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت‌ها به صورت جداگانه اطلاعات تولید نفت خام را ارائه می‌کنند گفت: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نفت خام هم اکنون به صورت دستی جمع آوری می‌شود.

به گزارش تسنیم، امروزه سیســتم های پیشــرفتة کنترلی درافزایــش بهــره وری صنایع، نقش به ســزایی دارند و بدون استفاده از آنها امکان بهره وری از همــة پتانســیل های صنایــع بزرگی چون صنایــع نفــت، گاز، پالایــش، پتروشــیمی، بــرق و غیره امکان پذیــر نخواهد بود. صنایع عظیمی چــون صنعت نفت با چنین گســترة وســیع جغرافیایی، تنوع سیســتم های کنترلی و بهره برداری و حتی گوناگونی محصولات تولیــدی و فراوانی مراکــز مبادلاتی، نیازمند مدیریتی در ســطح کلان اســت کــه آن هم بــدون بهره گیــری از سیســتم های پیشــرفتة دیسپچینگ امری دشوار و شاید دست نیافتنی به نظر می رسد.

بدین منظــور صنعــت نفت کــه به نوعی پیشــران صنایع دیگر در کشــور محســوب می شــود، بــراى نیل بــه اهــداف مدیریتی، نظارتــی، کنترلی و نیز عرضــة بهینة خدمت، اســتفاده از ابزارهــای کنترلی پیشــرفته نظیر اسکادا را در قالب طرح های دیسپچینگ در دستورکار خود دارد.

گستردگی شبکة نفت و گاز، اعم از فرایند تولید، انتقــال و توزیع و نیــز اهمیت دقت در کنترل میزان تولید، توزیع و مبادلات، استفاده از سیستم دیسپچینگ را بیش از پیش ضروری می کند. با دراختیار داشــتن چنین سیستم هایی می توان به آسانی و با سرعت و قابلیت اطمینان بالا، همة عملیات لازم از قبیل نمایش و انتقال اطلاعات، تشــخیص مؤثر و ردیابی خطاهای بوجودآمده را بررسی و کنترل کرد.

امروزه دیســپچینگ الزامــى حیاتی برای نظــارت بهتــر و مدیریــت کارآمــد معرفــی می شود. دیســپچینگ با دسترسی به اطلاعات دقیق، ســریع و کافی از همة بخش های تولید، انتقــال، توزیع و مصــرف و بــا بهره گیری از نرم افزارهای تحلیلی براى پردازش اطلاعات، اتخاذ تصمیمات مدیریتی در ســطوح مختلف را بادقت و سرعت بالا انجام پذیر خواهد کرد.

دیسپچینگ نه تنها ابزاری مؤثر در مدیریت خطاهای بوجودآمده در سیســتم و اصلاح به موقع آن اســت، بلکه با استفاده از آن می توان به برنامه ریزی بهینه در تولید، کاهش تلفات و شناســایی منابع هدررفتگی و توازن در عرضه و تقاضا دســت یافت. قابلیت تهیه و نگهداری گزارش هاى دقیق و جامع عملکردی از سیستم و محاســبات دقیق مبادلات انجام شده از دیگر مزایای استفاده از این سیستم است.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۵۶
تعداد بازدید : ۵۳۰