تزریق گاز در فاز سوم میدان دارخوین ادامه دارد

تزریق گاز در فاز سوم میدان دارخوین ادامه دارد
رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت مخازن نفت و گاز با اشاره به وضع میدانهایی که در نیمه نخست و دوم عمر خود هستند، گفت: تزریق گاز در فاز سوم میدان دارخوین با هدف حفظ و نگهداشت تولید ادامه دارد.

محمدعلی عمادی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که تا سال ١٣٩٠ تعداد ١٢٢ میدان نفتی در خشکی، ٤٩ میدان دریایی و ٧ میدان نفتی دریایی مشترک کشف شده است، اظهار کرد: عمده این میدانها وارد مدار تولید شده و تعداد معدودی نیز به دلایل صرفه اقتصادی و یا دلایل مدیریتی تولید ندارند.

عمادی گفت: عمده میدانهای کشف شده و یا در حال تولید در استان خوزستان قرار دارند و بخش عمده این تولید از ٤٠ میدان (٢٧ میدان در خشکی و ١٣ میدان در دریا) صورت می گیرد. همچنین کماکان میدانهای فوق عظیم ایران همانند اهواز، آغاجاری ، گچساران ، مارون ، آزادگان و دارخوین هستند که عمده تولید نفت از آنها در جریان است.

تولید صیانتی در ١١ میدان مناطق نفتخیز جنوب ادامه دارد

وی با اشاره به حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و میدانهای تحت نظر این شرکت ، گفت: اغلب میدانهای زیر حوزه این شرکت میدانهای نفتی قدیمی ایران هستند که پیک تولید خود را قبل از انقلاب تجربه کرده اند و لذا امروزه در نیمه دوم عمر خود قرار دارند. برنامه تولید از این میدانها با استفاده از روشهای ازدیاد برداشت انجام می شود و در ١١ میدان از میدانهای تحت حوزه عملیاتی این شرکت برای تولید صیانتی ، تزریق گاز آغاز شده است.

میدانهای حوزه فلات قاره در نیمه دوم عمر خود هستند

رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت مخازن نفت و گاز در ادامه به میدانهای حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز فلات قاره که جزو میدانهای دریایی هستند اشاره کرد و گفت: اغلب این میدانها وارد نیمه دوم عمر خود شده اند و با توجه به در دسترس بودن آب جهت کمک به تولید ، تزریق آب در اغلب میدانهای این حوزه صورت می گیرد و تنها در میدان دورود به دلیل شرایط خاص مخزن ، تزریق گاز نیز صورت می گیرد.

عمادی همچنین در مورد میدانهای حوزه عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی هم گفت: میدانهای نفتی این شرکت به میدانهای شرکت نفت و گاز غرب محدود می شوند که میدانهای قدیمی و با میزان و نرخ تولید پایین هستند.

تغییر کاربری سراجه و شوریجه کاربردی مفید داشته است

وی یادآور شد که میدانهای شرکت زاگرس جنوبی که جزو میدانهای گازی بزرگ کشور هستند روند تولید عادی خود را می گذرانند و افزود: میدانهای سراجه و شوریجه از حوزه عملیاتی نفت و گاز شرق ، به مخازن بازگردانی گاز تغییر کاربری داده اند، به گونه ای که در فصل گرم سال گاز به این مخازن تزریق و در آنها ذخیره شده و در فصلهای سرد سال ، جهت ورود آنها به مدار مصرف داخلی ، وارد مدار تولید می شود و این روند تاکنون عملکردی قابل قبول داشته است.

رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت مخازن نفت و گاز با اشاره به حوزه عملیاتی جوانی که تحت حوزه سرپرستی شرکت جوان نفت و گاز اروندان قرار گرفته است، گفت: میدانهای جوان تحت بررسی این شرکت شامل دارخوین ، یادآوران و آزادگان می شوند. در حال حاضر طرح توسعه میدان یادآوران کامل شده است و نرخ تولید نسبتا بالایی دارد و به میزان ١٦٠ هزار بشکه در روز می رسد.

تزریق گاز و تولید صیانتی از دارخوین ادامه دارد

عمادی در ادامه افزود: تولید از این میدانها که میدانهایی جوان هستند از طریق مکانیزمهای طبیعی و اولیه ازدیاد برداشت شامل Water drive   و Gas cap صورت می گیرد. همچنین طبق برنامه در فاز سوم میدان دارخوین که با هدف حفظ و نگهداشت تولید اجرا می شود، تزریق گاز صورت می گیرد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۶۳۰