ایران چه کالاهایی به 1+5 صادر می‌کند؟

ایران چه کالاهایی به 1+5 صادر می‌کند؟
کشورهای بسیاری از جمله گروه 5+1 همواره ایران را به عنوان یکی از شرکای بالقوه خود در تبادلات تجاری قلمداد می کنند حتی در شرایطی که روابط سیاسی و دیپلماتیک دچار چالش های فراوانی باشد؛ گواه این سخن واردات مواد خام معدنی از ایران توسط کشورهای طرف مذاکره هسته ای طی سال گذشته است.

 

شرایط خاص سیاسی و اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر، اگرچه محدودیتهای فراوانی را بر سر راه استخراج از معادن و فروش مواد معدنی ایجاد کرده اما باعث نشده تا جریان صادرات به کلی قطع شود.

مرور آمارهای مربوط به صادرات مخصوصا صادرات مواد خام معدنی طی سال 93 نشان می دهد به رغم تحریمها، استخراج و صادرات مواد معدنی ادامه داشته است و جالب آنکه بخش زیادی از این صادرات نیز به مقصد کشورهای 5+1 بوده است.

چین از جمله کشورهایی است که در بین 6 کشور مذاکره کننده هسته ای بیشترین حجم خرید مواد خام را به خود اختصاص داده است.


ارزش دلاری صادرات به کشورهای 1+5

اما در بخش ارزش دلاری صادرات غیر نفتی سال گذشته به کشورهای گروه 1+5 میتوان گفت ارزش کل صادرات کشور ما به این 6 کشور حدود نیمی از ارزش دلاری واردات بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در بخش ارزش دلاری صادرات نیز چین با خرید بیش از 9 میلیارد دلار کالا مقام اول و پس از آن کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا به ترتیب با ارزش دلاری 354 میلیون دلار ، 296 میلیون دلار، 73 میلیون دلار، 31 میلیون دلار و 195 هزار دلار در جایگاه های بعدی قرار دارند.

وزن صادرات به کشورهای 1+5

وزن کالاهایی که به این 6 کشور صادر شده است طی سال گذشته حدود 30 میلیون تن بود. چین با خرید بیش از 29 میلیون تن کالای ایرانی بیشترین وزن کالا در صادرات غیر نفتی این کشورها را به خود اختصاص داده است. وزن کالاهای صادر شده سال گذشته به کشور روسیه 791 میلیون تن، انگلیس 71 میلیون تن، آلمان 65 میلیون تن، فرانسه 37 میلیون تن و آمریکا کمتر از 500 تن بود.

از کالاهای صادر شده به این کشورها می توان به مواردی همچون سنگ آهن، متانول و پروپان صادر شده به چین اشاره کرد. کشور آلمان سال گذشته بیشترین کالایی که از ما خریداری کرده است روده، امعا و احشاء حیوانات ، فرش و کف پوش پشمی و پسته با پوست و مغز پسته بود.

اما انگلستان از محصولات آهن و فولاد و فرش و نورد و فلزات ایران خرید داشته است. از صادرات غیر نفتی طی سال گذشته به کشورهای روسیه و فرانسه و آمریکا مواردی همچون انواع کشمش، فرش و کف پوش های پشمی، سیمان، خیار و خیارترشی و پسته را می توان نام برد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۱:۳۵
تعداد بازدید : ۶۷۸