یک برگ چک تنها تضمین مشتریان ال.پی.جی صادراتی ایران

یک برگ چک تنها تضمین مشتریان ال.پی.جی صادراتی ایران
مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اعلام اینکه صادرات گاز مایع و گوگرد تولید کشور تنها با دریافت یک "چک" معامله می‌شود گفت: طی سه سال گذشته درآمدهای حاصل از صادرات نسوخته و از مشتریان خود هیچ طلبی نداریم.

محمدعلی براتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه علی‌رغم شرایط تحریم توانستیم حجم صادرات تکلیفی از سوی شرکت ملی گاز ایران را در سال گذشته انجام دهیم گفت: شرکت ملی گاز ایران وظیفه صادرات گاز مایع (ال.پی.جی) و گوگرد را بر عهده شرکت بازرگانی گاز ایران قرار داده است.

وی با اشاره به کاهش قمیت نفت و گاز گفت: اگرچه سال گذشته در بین ماه‌های آگوست تا نوامبر قیمت انرژی به بالاترین نرخ رسید اما افزایش تولید شل‌گس و مسائل سیاسی در منطقه موجب کاهش قیمت نفت و به الطبع  آن کاهش گاز مایع شد.

براتی با اظهار این که هر تن گاز مایع ایران بر اساس نرخ سی.پی آرامکو حدود 430 تا 440 دلار به فروش می‌رود گفت:  البته این موضوع  بستگی به خریدار و نوع پرداخت آن نیز دارد؛ در ماه مارچ سال گذشته قیمت هر تن گاز مایع به 1100 دلار هم رسید اما اکنون قیمت‌ها افت کرده است.

وی گفت: زمانی که قیمت گاز بالا بود ارزش بزرگترین محموله صادراتی شرکت بازرگانی گاز حدود 35 تا 40 میلیون دلار بود اما اکنون با کاهش بین 40 تا 50 درصدی قیمت گاز ارزش آن به  20 میلوین دلار رسیده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه اکنون در بازارهای جهانی اتفاقاتی رخ داده است که امیدواریم قیمت‌های مطلوب‌تر شود خاطر نشان کرد: اگرچه در این شرایط درآمدهای حاصل از صادرات گاز مایع هم کاهش یافت اما با افزایش حجم صادرات این محصول این کاهش درآمد جبران شد.

وی گفت: دریافت پول محموله‌های صادراتی - که بزرگترین آن 45 هزار تنی به ارزش 20 تا 35 میلیون دلار است -  از خریداران علی‌رغم شرایط تحریم به خوبی در این بخش مدیریت شده است؛ به گونه‌ای که طی سه سال گذشته درآمد حاصل از صادرات توسط این شرکت نسوخته است.

براتی با تأکید بر این که "طلبی از مشتریان خود نداریم" گفت: بر اساس مفاد قراردادهایی که با مشتریان خود منعقد کردیم پول محموله‌ها  30 تا 45 روز بعد از به طور کامل دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه شرکت بازرگانی گاز در اختیار شرکت ملی نفت هم قرار می‌گیرد؟ گفت: البته شرکت ملی نفت برای دریافت پول محموله‌های صادراتی خود مکانیزمی تعریف کرده اما برای در اختیار گذاشتن تجربه شرکت بازرگانی گاز ایران با شرکت ملی نفت ارتباط‌هایی برقرار شده است.

وی اظهار کرد: شرکت بازرگانی گاز ایران در شرایطی پر ریسک اقدام به صادرات می‌کند؛ در واقع هیچ ابزار مالی و تضمینی برای دریافت پول حاصل از صادرات محموله‌ها وجود ندارد. فقط در مقابل یک چک صادرات انجام می‌شود اما با توجه به تدبیراتی که مدیریت شرکت انجام داده است پول‌ها را به موقع دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت بازوی تأمین کننده منابع مالی طرح‌های صنعت گاز است گفت: درآمد صادرات برای تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران صرف می‌شود.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۷۶