افزایش ٢٠ میلیون تنی ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس

افزایش ٢٠ میلیون تنی ظرفیت تولید هلدینگ خلیج فارس
مدیر برنامه ریزی شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان این که برنامه های کاری و اهداف این شرکت تا سال ٩٧ ترسیم شده گفت: پیش بینی می شود تا آن زمان ظرفیت ٢٤ میلیون تنی محصولات پتروشیمی این هلدینگ به بیش از ٤٠ میلیون تن برسد.

رسول اشرف زاده در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که ابتدای امسال شرکت هلدینگ خلیج فارس گفتگوهایی درباره سرمایه گذاری و فروش محصول با بعضی شرکتها از کشورهایی همچون هند، روسیه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ... داشته است، گفت: هم اکنون با وجود شرایط تحریمی مذاکرات خوبی در باره چند طرح فعال این شرکت مانند هرمز و هنگام با سرمایه گذاران خارجی انجام شده است.

وی با تاکید بر این که شرکت هلدینگ خایج فارس در گفتگوهای خود با سرمایه گذاران خارجی به دنبال بهترین انتخاب است، گفت: همانطور که می دانید این شرکت ٦ میلیارد طرح در حال طراحی و اجرا دارد که در میان آنها ٩ طرح در حال اجرا اهمیت بیشتری دارد؛ همچنین وجود طرحهایی مثل پتروشیمی ایلام در صورت تکمیل سبب شکوفایی اقتصادی در آن منطقه می شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت هلدینگ خلیج فارس در باره مشکل خوراک در مجتمع های زیر مجموعه خود گفت: پارسال این شرکت با بیش از ١٨ میلیون تن تولید از ٧٦ درصد ظرفیت اسمی خود استفاده کرد که در نوع خود یک رکورد در سطح پتروشیمی کشور به شمار می آید.

اشرف زاده گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ٩٧ شرکت هلدینگ خلیج فارس به ١٠٠ ظرفیت اسمی تولید خود می رسد، اما در بحث خوراک هم اکنون به دنبال کمک به صنایع بالا دست برای افزایش تولید هستیم به عنوان نمونه در بحث پالایشگاه بید بلند ٢ وارد شدیم.

به گزارش شانا، صنعت پتروشیمی ایران به دلیل جذابیت و تنوع در تولید محصولات آن که مادر بسیاری از صنایع به شمار می‌رود، به دلیل سودآوری و اشتغالزایی بالای آن در اقتصاد کشور اهمیت بالایی دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه فنی و اقتصادی بالایی دارد، زیرا با وجود بسیاری از کارشناسان پتروشیمی، پلاستیک‌ها عصر آینده را تشکیل می دهند از این رو، رفتن به سوی این صنعت و توسعه و رونق آن مورد توجه کشورها از جمله ایران قرار گرفته است.

وجود منابع غنی گاز در ایران بویژه در پارس‌جنوبی سبب شد دولت‌ها در ٢ دهه اخیر به توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازند، اما در یک دهه گذشته با آغاز خصوصی سازی در ایران و واگذاری مجتمع های پتروشیمی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی این صنعت دچار یک سکته در زمینه توسعه شد، به نحوی که در این مدت هیچ واحد جدید پتروشیمی در کشور ساخته نشد.

در اواخر دوران خصوصی سازی در ایران که به گفته کارشناسان با روش نا مناسب اجرا شد، دولت وقت تصمیم به واگذاری دهها شرکت به صورت یکجا به بخش خصوصی گرفت، از این رو شرکتهای پتروشیمی بندر امام، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، شهید تندگویان، پارس، مبین، نوری (برزویه)، فجر، بوعلی سینا، اروند، خوزستان، بازرگانی پتروشیمی، ان پی سی اینترنشنال، شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت عملیات غیرصنعتی و خدماتی صنایع پتروشیمی و شرکت ره آوران فنون پتروشیمی شرکتهای بودند که به بانمی عنوان مجموعه هلدینگ خلیج فارس به صورت یکجا واگذار شدند.

این شرکت با در اختیار داشتن ١١ درصد از ارزش بازار سرمایه بورس، سرمایه گذاری در بیش از ٨٠ شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تنوع فعالیت در شرکتهای زیرمجموعه و قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکتهای زیر مجموعه در بازار بورس و فرابورس مزیت رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از منظر بورس به شمار می آید، هم اکنون این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت بورسی در ایران نیز به شمار می آید و می تواند به تنهایی در این بازار تاثیر گذار باشد. 

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۵۷۰