سریلانکا خواستار تهاتر چای با نفت ایران شد

سریلانکا خواستار تهاتر چای با نفت ایران شد
صادرکنندگان چای سریلانکا می‌گویند امیدوارند آمریکا با ایجاد مکانیزمی برای پرداخت بدهی صادرات چای به ایران از طریق واردات نفت از این کشور موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادر کنندگان چای در سریلانکا می‌گویند امیدوارند آمریکا با ایجاد مکانیزمی برای پرداخت بدهی صادرات چای به ایران از طریق واردات نفت از این کشور موافقت کند.
روهان فرناندو، رئیس اتحادیه صادر کنندگان چای سریلانکا در این باره گفت: «ما خیلی خوشبین هستیم که آمریکا مداخله کند تا پول چای صادراتی به ایران به دلار آمریکا پرداخت شود. تحریم ها... مانع از تراکنش‌های دلاری وارد کنندگان چای در ایران می‌شود».

فرناندو تأکید کرد که در حال حاضر به‌دلیل پیچیدگی‌های ناشی از تحریم‌ها در انجام تراکنش‌های بانکی، دشوار می‌توان تجارت چای با ایران را قاعده‌مند کرد.

به‌گفته وی، بانک‌های ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها مجاز به کار کردن با دلار نیستند. فرناندو که با روزنامه سیلون تودی مصاحبه می‌کرد، افزود: «آنها باید از جای دیگری دلار بخرند تا پول صادر کنندگان چای سریلانکا را بدهند».

مطبوعات سریلانکا هفته گذشته نوشتند، آمریکا موافقت کرده که راهی برای تسویه بدهی ایران به سریلانکا از بابت صادرات چای پیدا کند.

مقامات وزارت کشاورزی سریلانکا در جریان گفت‌وگوها با اندرو مان، کاردار سفارت آمریکا در کلمبو نگرانی خود از تضعیف صنعت چای این کشور را به‌دلیل ناتوانی از دریافت پول چای صادراتی به ایران ابراز داشتند.

بر اساس گزارش ساندی تایمز سریلانکا این موضوع همچنین در جریان سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به کلمبو نیز مطرح شده و هیئت آمریکایی اعلام کرده بود که راه حلی برای این مشکل خواهد یافت.

سریلانکا در سال 2012، با صدور 38هزار و 125 تن چای به ایران، 54 درصد از بازار چای این کشور را به خود اختصاص داده بود. این رقم در سال 2014، 22 درصد کاهش یافت و به 29هزار و 260 تن رسید که عمدتاً ناشی از تأخیر در پرداخت پول چای صادراتی بود. میزان صادرات چای سریلانکا به ایران در سال 2013 نیز 38هزار و 416 تن بود.

در حال حاضر ایران دومین بازار بزرگ چای سریلانکا محسوب می‌شود که 14 درصد کل صادرات چای این کشور را به خود اختصاص داده است. ایران 48 درصد از کل 80هزار تن چای وارداتی‌اش را از کلمبو خریداری می‌کند.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۶۱۰